IBIS: Verden mangler ligeså mange lærere som der er danskere

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

FNs Organisation for Uddannelse, Videnskab og Kultur (UNESCO) udsendte onsdag sin årlige evalueringsrapport (Global Monitoring Report), som viser, at alt for mange børn stadig ikke kommer i skole. Og værre endnu: Hvert fjerde barn i de fattige lande går i skole, men aldrig lærer at læse og skrive.

Sådan siger bistands- og solidaritetsorganisationen IBIS torsdag i en reaktion på UNESCOs dystre rapport – se telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/29-01-14/58-rs-venteliste-til-skolegang-alle-verdens-b-rn

“Vi taler altså her om helt almindelige, velbegavede børn, som udsættes for en undervisning, der er så ringe, at de ingenting lærer”, fremgår det af presseudtalelsen.



”Det burde være umuligt, men klasselokaler fyldt til randen og lærere, der aldrig har lært at undervise, er altså den sikre vej til at spilde børnenes tid og ødelægge deres håb om en uddannelse og en bedre fremtid,” siger Helle Gudmandsen.

Hun leder uddannelses-kampagnen i IBIS og sidder i bestyrelsen for Global Campagin for Education.



Ifølge hende er løsningen enkel: Uddan veluddannede lærere. Der mangler i 2015 næsten samme antal uddannede lærere (5,2 mio.) som hele Danmarks indbyggertal (5,6 mio.). 


Helle Gudmandsen:

”Vi skal have skrevet kvalitet ind i de nye udviklingsmål efter 2015. Vi skal få verden til at forstå, at kvalitet handler om lærere. Der skal være nok af dem, de skal uddannes ordentligt, og de skal tilbydes vilkår, så de har lyst til at blive i faget”.

“Kun på den måde kan man uddanne verdens børn. Kun på den måde kan de løfte sig ud af fattigdom.”



IBIS mener, at det i det hele taget er på tide at se uddannelse som en langt mere alvorlig faktor i verdensøkonomien for at sikre større retfærdighed.

Hvis ikke uddannelse til alle opprioriteres, og der sikres offentlige uddannelsessystemer, hvor undervisningen er af en så god kvalitet, så børnene lærer at læse, vil uligheden og den samlede fattigdom inden for de næste få år vokse endnu mere markant, hedder det.

Helle Gudmandsen:

”USA’s præsident Barack Obama lagde i sin tale om “Nationens Tilstand” til Kongressen (i Washington, red.) vægt på at bekæmpe ulighed og sikre social forandring”.

“Den store NGO, Oxfam International, har på World Economic Forum præsenteret en rapport, der fortæller om den voksende ulighed i verden. I begge tilfælde nævnes uddannelse som løsningen”.

“Men de nye tal viser jo med al tydelighed, at det ikke nytter bare at sige uddannelse. Vi er nødt til at flytte fokus hen på kvalitet,” siger hun slutteligt.

Se også
http://www.campaignforeducation.org/en/news/global/view/547-teachers-have-the-future-in-their-hands-new-efa-report-highlights-teachers-the-key-to-solving-education-crisis