Direktør for Center for Kultur og Udvikling (CKU), Elsebeth Krogh, hilser det velkomment, at handels- og udviklingsministerens ressortområder lægges sammen under en enkelt minister: “Der er momentum for at frigive det potentiale, der ligger i u-landenes kreative industrier, gennem handel og samarbejde.”
”Med denne konstruktion er vejen banet for en mere tidssvarende tilgang til udvikling”, siger den 57-årige bistandsveteran i en pressemeddelelse mandag.
“Med sammenlægningen af handel og udvikling bevæger vi os væk fra den gammeldags forestilling om ensidigt hjælpearbejde til passive ofre i udviklingslandene. Det handler i virkeligheden om respekt for afrikanerne,” gør Elsebeth Krogh gældende.
“Klassisk udviklingsbistand som rent vand, skolegang og sundhed er fortsat altafgørende fokusområder, men den del af udviklingsarbejdet kan med fordel kobles tættere med at udvikle bedre vækstmuligheder for erhvervslivet og entreprenante ildsjæle i udviklingslandene”.
“Det sker bedst i mødet med et investerings-villigt internationalt erhvervsliv med mod på ekspansion, der kan hjælpe med at skaffe adgang til et større marked,” anfører CKU-chefen.
Elsebeth Krogh har over 25 års erfaring fra humanitært arbejde og nødhjælp.
Hun har har tidligere været international chef i Folkekirkens Nødhjælp, medlem af U-landsstyrelsen og direktør for Copenhagen Consultants. Hun blev chef for CKU på Nytorv i Københavns indre by i 2012.
Uudnyttet potentiale i kreative industrier
En af de sektorer, FN-rapporten Creative Economy 2013 peger på som et stort uudnyttet vækstpotentiale, er de kreative industrier.
Elsebeth Krogh:
”De entreprenante, progressive og kreative kræfter, der findes i udviklingslandene, skal have hjælp til at få hul igennem til verdensmarkederne, for det er dér, at væksten ligger. I de kreative industrier er der et stort uudnyttet potentiale, som bare venter på at blive udløst”.
Adgang til internationale markeder er en nøgle
CKU arbejder for at sammentænke kultur, økonomisk vækst og udvikling – bl.a.via støtte til kreative industrier og regionale netværk med henblik på erfaringsudvikling og kapacitetsopbygning.
Men ofte er der brug for en katalysator, når der for alvor skal sættes skub i udviklingen og skal arbejdes på mere end bare det lokale marked.
”Det handler om at skabe bedre rammer, men det handler i høj grad også om at ophæve de barrierer af kulturel og strukturel karakter, der har præget dansk samhandel med udviklingslandene. Der er behov for, at vi i højere grad går fra samhandel til samarbejde,” siger Elsebeth Krogh.
Hun peger på CKU’s erfaringer fra samarbejde mellem danske og udenlandske kulturinstitutioner og kunstnere:
”Tættere integration af vækstinitiativer, privatsektorprogrammer samt danske virksomheders og organisationers arbejde åbner nogle døre for, at entreprenante designere, musikere og filmskabere i bl.a. Afrika får rammer, der gør dem i stand til at etablere virksomheder og skabe vækst i de nationale kultursektorer gennem eksport og salg til den voksende middelklasse i Afrika,” siger Elsebeth Krogh.
Fra økonomisk vækst til kulturel betydning
”I Danmark har vi en lang erfaring med branding af design i verdensklasse”, anfører Elsebeth Krogh videre.
“Meget af det kan bruges, når fattige lande skal tage skridtet fra blot at producere billigt tøj til at etablere sig længere fremme i værdikæden med varer, der er attraktive for middelklassen i både Vesten og Afrika.”
“I hælene på den økonomiske vækst og øgede købekraft i en række afrikanske lande vokser nemlig også den kulturelle gennemslagskraft”.
“Allerede nu kan man på catwalken i verdens store modemetropoler opleve afrikanske designtrends stigende popularitet, man kan opleve talentfulde musikere spille for fulde huse på europæiske festivaler, mens møbeldesignere fra Øst- og Vestafrika med succesfulde eksempler på upcycling, leverer originalitet til de toneangivende gallerier i Europa”.
“Det er dét momentum, Danmark bør gribe og lægge sig selv i spidsen for gennem støtte til netværk og handelsmuligheder, der bringer verdensdelene tættere sammen,” siger Elsebeth Krogh slutteligt.
Yderligere oplysninger hos:
CKU’s kommunikationschef Ulla Jepsen,
tlf. 33 17 97 03 og 81 71 09 28