Kinas gymnasieelever er på få år begyndt at se markant mere positivt på deres lands politiske system. Efter at have fået nyt undervisningsmateriale opfatter de i langt højere grad deres regering som god og troværdig, og samtidig anser flere af dem det kommunistiske styre for demokratisk.
Det viser ny forskning foretaget af akademikere fra universiteter i Kina, Tyskland og USA, skriver dagbladet Information mandag.
Deres resultater understreger, hvor magtfuldt et våben kontrollen med børn og unges undervisning er, konkluderer de.
Regeringen i Beijing har “succesfuldt ændret elevernes syn på fundamentale aspekter af samfundet”, hvilket viser, at “staten effektivt kan indoktrinere elever«, lyder det i forskernes rapport, der blev offentliggjort i maj under titlen Curriculum and Ideology (Pensum og Ideologi).
Diskussionen om i hvor høj grad skoleundervisning kan bruges til at påvirke unges politiske ståsted og indpode dem de korrekte holdninger som defineret af den regerende elite er langtfra af ny dato, men forskerne bag studiet mener, at de nu har påvist en hidtil manglende direkte og klar årsagssammenhæng.
“Det gør skolebøger til meget mere effektive overtalelsesværktøjer end andre former for ’indirekte’ holdningsformidling, såsom reklamer og massemedier”, hedder det i studiet.
De studerende på Peking Universitet, skriver forskerne, har adgang til mikroblogs og andre sociale medier på internettet, men alligevel har staten effektivt ændret deres synspunkter gennem de nye tekstbøger.
Kilde: Curriculum and Ideology, NBER Working Paper, May 2014. Davide Cantoni, Yuyu Chen, David Y. Yang, Noam Yuchtman, Jane Zhang