KUNST – Art, Power and Black Womanhood

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Anmeldelse af Morten Ranum, U-landsnyt.dk

En række kvindelige kunstnere i en fællesudstilling. De er alle kvinder med forbindelse til det afrikanske kontinent, men de lever i diaspora. De præsenterer meget personlige udtryk om væren og tilhørsforhold.

Udstillingen kan ses frem til begyndelsen af juli på The Shelter Plan i Carlsberg Byen på Vesterbro i København. Der er værker af 12 forskellige kvindelige kunstnere. I præsentationen af udstillingen hedder det:

”Through deeply personal expressions these artists reflect on Black womanhood as a dynamic archive of knowledge, formed of flesh, spirit and memory. In mixed media practices and against the backdrop of their own biographies, they offer rare and beautiful insights into what it means to travel with this identity through public and private spaces, to dare to speak where voices are often subdued or silenced, and to honour ancestral inheritances as creators of art. Whilst clearly confronting the enduring legacies of slavery and colonialism experienced in their own lives, these artists also poetically demonstrate the healing and transformative power of sharing ones own story with a community of witnesses.”

Udstillingens værker

Patricia Kaersenhout (NL) lader i sin video en kvinde kravle op ad en stige. Nede fra mørket mod lyset over hende. Undervejs går det med gru op for beskueren, hvor hun komme fra og hvad som venter hende.

Michelle Eistrup (DK) tilbyder med sin lyd-installation, at man sætter sig ned på et tæppe. Her er man omgivet af panoramiske billeder, hvor sorte mennesker ses bevæge sig på tværs af et ørkenlandskab. De er i konstant bevægelse og bærer noget med sig. Publikum kan selv bevæge sig på tæppet og dermed påvirke lyden.

Ope Lori (UK) deltager med en video hvor hun maler sig selv hvid. Det er en slags rituel hvid renselse. Først synes det som om hun renser og skraber sin sorte hud hvid, men efterhånden bliver man i tvivl om det ikke netop er den hvide hudfarves status der forsøges vasket ren og væk.

Her er blot nævnte nogle få af udstillingens værker som eksempler, uden at de her nævnte udtrykker nogen præference.

Re-cirkulering af 1970erne?

Undervejs i udstillingen kan man få den tanke, at det er en gentagelse af black power-bevægelsen over værkernes udtryk. Der er generelt en tendens for tiden til at vi recirkulerer 1970erne, og derfor er det vel ganske naturligt at interessen for Afrika og black power også vender tilbage.

I forbindelse med udstillingen har der været afholdt en talk ved udstillingens kurator Temi Odumosu om Imaging Black Womanhood. Ved den lejlighed var det interessant at bemærke en stor åbenhed og dialog, der står meget i modsætning til 1970ernes konfrontation og uforsonlige tone. Værkerne på udstillingen og deres budskaber er ellers bestemt brutale – og går til biddet hårdt og direkte.

 

POSSESSION – Art, Power and Black Womanhood

June 6 – July 5, 2014
New Shelter Plan
Malttorvet 2
1799 Copenhagen, Denmark

Info: http://newshelterplan.com