Undersøgelse: PR-nej til at reklamere for “klimabenægtere”

Forfatter billede

Flere af verdens største PR-bureauer meldte tidligere på ugen for første gang offentligt ud, at de ikke længere vil arbejde for kunder, som benægter menneskeskabte klimaforandringer. Det skriver fagbladet Journalisten i sin netudgave søndag. 

Det skete i forbindelse med offentliggørelsen af en undersøgelse lavet af den britiske avis, The Guardian, og The Climate Investigations Center, hvor 10 af 25 adspurgte bureauer har svaret.

Lise Westphal, direktør og partner i det danske PR-bureau Primetime, som er et af de største af sin slags herhjemme, kalder de internationale bureauers beslutning interessant og positiv.

Men hun hæfter sig også ved, at så stor en del af de adspurgte ikke har villet svare.

“De har sikkert set det som klogest at holde kæft, fordi de enten allerede har nogle af de her virksomheder på kundelisten, eller fordi de gerne vil holde en kattelem åben til dem”, siger hun og lægger til:

“Der er ingen tvivl om, at PR-industrien har været en stor spiller i f.eks. store internationale olieselskabers forsøg på at obstruere lovgivning for at nedbringe CO2-udledning”.

Ikke en decideret politik

Læs videre på http://journalisten.dk/pr-bureauer-takker-nej-til-klima-benaegtere-0