Aldrig før er så mange skoler verden over blevet bombet, lukket, forladt eller brugt som beskyttelsesbygninger. Vi risikerer at få en generation af børn præget af mangel på håb for fremtiden, siger psykolog i Red Barnet.
Red Barnets skoler i Maban, Sydsudan, var efterhånden solidt etableret. Otte skoler var sat op med klasselokaler, bænke og borde. 9.000 børn deltog i undervisningen – børn, der allerede havde oplevet konflikt og været på flugt én gang. Red Barnet måtte imidlertid lukke ned for skoleaktiviteterne i december 2013, da borgerkrigen i Sydsudan brød ud.
”Det var tragisk at se, at vi var kommet så langt med børnene og vide, at de nu skulle udsættes for krig igen,” siger Kasper Ejlskov, der er humanitær medarbejder i Red Barnet.
Han var udsendt til Sydsudan i mere end to år som projektleder for Doha-lejren i Maban. I december 2013 blev han evakueret, da konflikten brød ud.
Aldrig før er så mange skolebørn påvirket af krig verden over. Skoler bliver bombet eller overtaget af militæret. I Syrien bliver skoler fortsat angrebet, og i Gaza er flere skoler totalt ødelagt, mens flere hundrede børn er dræbt.
Andre steder som i Vestafrika lukker skoler på grund af smittefare for ebola, og i Nordirak er så mange skoler overfyldt af flygtninge, at børn ikke kan genoptage deres skolegang.
De mange og omfattende konflikter kan få store konsekvenser for børnenes fremtid, mener Red Barnets børnepsykolog Anne-Sophie Dybdahl, der er specialiseret i børn i konflikter.
”På længere sigt kan det betyde, at børnene falder ud af uddannelsessystemet og ikke får de muligheder for beskæftigelse, der følger med. Det kan også betyde, at vi får en generation af børn præget af mangel på håb for fremtiden og manglende innovation, vækst og udvikling,” siger Anne-Sophie Dybdahl.
Skolen er ikke kun vigtig for uddannelsens skyld alene. Den tjener også det formål at give børnene en stabil og tryg hverdag igen. Kasper Ejlskov oplever en stor forandring hos børn, der har været på flugt og som genoptager en normal hverdag.
”Det er det absolut værste, når børn er på flugt, og man kan virkelig se det i deres øjne. De er helt tomme. Derfor er det fantastisk at se, at det ændrer sig. De begynder at spise, lege og smile. De begynder at være børn igen,” siger Kasper Ejlskov.
Efter konflikten i Sydsudan optrappedes i december 2013, blev 1,7 millioner mennesker sendt på flugt. Heraf en million børn. Mange skoler er fortsat lukket på grund af urolighederne, andre er blevet ødelagt eller overtaget af militæret.
Konstant på flugt
Også i Syrien står det slemt til med børnenes uddannelse. Syrien er i dag det andet værste land i verden for skolebørn. Det fremgår af en ny rapport fra Red Barnet: ’Futures under Threat’. 2,8 millioner syriske børn går i dag ikke i skole, og syriske børn kan i dag bedre huske navne på våben, end det de lærer i skolen.
De voldsomme og pludselige oplevelser påvirker børnenes adfærd. Oplevelserne sætter sig som hyper-opmærksomhed, lydfølsomhed og større risiko for at gå i panik.
”Børn kan bruge meget energi på at være på vagt, og det påvirker deres generelle trivsel, koncentration og opmærksomhed,” siger Anne-Sophie Dybdahl.
En skolelærer i Syrien fortæller, hvordan netop den adfærd er tydelig i hendes klasseundervisning.
”Børnene farer op og begynder at løbe, hvis de hører høje lyde. De føler sig ikke trygge derhjemme, så hvordan skal de kunne føle sig trygge andre steder,” siger skolelæreren.
Samar er 15 år og fra Syrien. Han skal tage sine eksaminer på en skole, der ligger langt fra hans landsby. Der er kun en rute hen til skolen fra hans landsby, og den er meget usikker.
”Jeg er mere bange for at dø på vejen end for ikke at bestå mine eksaminer,” siger Samar.
Der sker fortsat angreb på skoler i Syrien. Mindst 3.465 skoler er blevet bombet, og selvom børn når at flygte med deres familier til nabolandene, er det ikke sikkert, at de kan fortsætte deres skolegang.
Tilbage i skole
Når børn bliver involveret i konflikter, er det kernen i Red Barnets aktiviteter at sikre børnene en stabil hverdag og sørge for, at de kan genoptage deres skolegang.
Tidligere i september kunne flere end en halv million børn i Gaza vende tilbage til skole. Det skete efter mere end to måneders kampe mellem Israel og Hamas i Gaza. Krigen har sat sine spor i landet. I alt 189 offentlige skoler er blevet ødelagt, og flere end 500 børn har mistet livet.
”Børn kan opleve at have mistet kammerater og kan være så præget af deres oplevelser, at de ikke kan koncentrere sig, eller de har mistet motivationen for at gå i skole,” siger Anne-Sophie Dybdahl.
Derfor er Red Barnet meget opmærksomme på, at de voksne ved, hvordan de bedst støtter børnene.
”Vi underviser de voksne i psykologisk førstehjælp til børn, og vi har aktiviteter, hvor børnene lærer at forstå deres egne reaktioner,” siger hun og fortsætter:
”Selve det at starte i skole er godt for de fleste børn. Nogle skal dog have lidt mindre krav i starten, men det er virkelig en af de bedste ting, man kan gøre for børn i katastrofer og krig – at få dem tilbage i skolen.”
Fakta
Syrien: 2,8 millioner syriske børn går i dag ikke i skole. Mindst 3.465 skoler er blevet bombet. Yderligere 1.000 skoler bliver brugt som beskyttelsesbygninger. 1,5 millioner børn er på flugt i Syrien og i nabolandene. Angreb på skoler fortsætter.
Gaza: 189 offentlige skoler er ødelagte. Flere end 500 børn har mistet livet, og 3,374 er blevet såret under de intense måneders kampe mellem Israel og Hamas i Gaza. Den 14. september 2014 kunne flere end en halv million børn starte i skole igen. Den første tid er afsat til psykosocial støtte til de mange traumatiserede børn.
Sydsudan: 1,7 millioner mennesker er på flugt, efter konflikten brød ud i december 2013. På tværs af landet er flere skoler fortsat lukket på grund af urolighederne. Ud over konflikten, som forventes at optrappe igen i november, står landet over for en af de værste sultkatastrofer nogensinde. 50.000 børn risikerer at dø, inden året er omme.
Vestafrika: Nigeria genåbner nogle af sine skoler den 8. oktober, men i Guinea, Sierra Leone og Liberia er alle skoler fortsat lukket på grund af ebola-epidemien, og børn mister flere måneder af deres uddannelse.
Læs Red Barnets aktuelle rapport ‘Futures Under Threat‘ (PDF,