Danske skibe har reddet over 3.000 bådflygtninge i 2014

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Handelsskibe fra Danmarks største rederier – Mærsk Line, Mærsk Tankers, Torm og Norden – har i de første ti måneder af 2014 reddet i alt 3.051 personer fra faldefærdige og overfyldte både i Middelhavet, skriver Berlingske lørdag. 

Det er sket fordelt på 11 redningsaktioner, viser tal fra Danmarks Rederiforening, som Radio24syv har fået indsigt i.

Der er tale om eksempelvis syriske flygtninge, der fra udskibningssteder i Libyen gør et desperat for søg på at komme til Europa ved at vove sig ud på Middelhavet.

Ifølge danske og internationale regler er alle skibe forpligtet til at komme et andet skib i til undsætning, når det er nødvendigt. Og de danske rederier træder gerne til.

Mærsk har i år deltaget i ti aktioner. Fire gange tog rederiets skibe bådflygtninge ombord. Sidste år deltog skibe fra rederiet kun i to redningsaktioner og tog i ét tilfælde de nødstedte ombord, fortæller Steffen Conradsen, der er ansvarlig for kriseberedskabet hos Mærsk.

Handelsskibenes redningsaktioner kan vise sig at blive mere nødvendige i fremtiden. 1. november blev den italienske redningsindsats Mare Nostrum delvist afviklet, og fremover vil ansvaret for bådflygtningenes liv i højere grad afhænge af EUs nye grænsekontrol, Triton.

FNs Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, vurderer, at det vil øge risikoen for flere omkomne bådflygtninge. Den internationale skibsfart har i år reddet ca. 37.000 på havet.

Ifølge UNHCR har 3.343 bådflygtninge mistet livet i Middelhavet i et forsøg på at nå Italien i 2014.