Dansk iværksætteri i Asia House

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Af Kevin Loumann Eienstrand, U-landsnyt.dk

Asia House i København inviterede tirsdag den 18. november til konference om danske iværksætteres muligheder på de asiatiske markeder. Dagen bød blandt andet på oplæg direkte fra Thailand, en fortryllende passion for mad, samt spændende fortællinger om kulturforskelle.

I forbindelse med regeringens iværksætter uge var der tirsdag den 18. november inspiration til danske erhvervsdrivende med interesse i de asiatiske markeder hos Asia House i København. På konferencen “Danske iværksætteres muligheder – også i Asien” kunne de fremmødte blandt andet nyde godt af erfaringer fra Thomas Nyborg, Senior Vicepresident hos Pandora, verdens største smykkeproducent, der var med på en direkte forbindelse fra Thailand, hvor han lagde vægt på vigtigheden af danske iværksætteres forståelse af kulturen på det marked, de tænkte på at prøve kræfter med. 

Kultur og tillid

Forståelsen af de fremmede kulturer satte også dagsordnen for dagens næste oplæg, der kom fra Asia House formand, Ove Ullerup. Et oplæg han selv kaldte; “Emma Gad på asiatisk.” Gennem personlige beretninger og erfaringer fra bekendte slog han en tyk streg under dagens vigtigste lære – hvis ikke man vil spille efter de asiatiske markeders egne spilleregler, kommer man ingen vegne “over there.” Omhyggeligt lyttende fik tilskuerne i den smukke ankomsthal i Asia House serveret guldkorn om asiaternes forhold til tillid, og hvordan man som dansk iværksætter bedst kommer i kridthuset hos eventuelle samarbejdspartnere. Der var historier om karaokeaftener med højtstående japanske forretningsforbindelser, og om hvordan en sådan aftens eskapader ikke skulle blandes med forretning på kontoret dagen efter. Der blev manet til tålmodighed og besindighed med fortællinger om, hvordan ophidselse var lig med tab af ansigt – det værst tænkelige i den asiatiske kultur, og om vigtigheden i at tage sig tid til at pleje sine asiatiske relationer. 

Udover sit fokus på kultur og vigtigheden i forståelsen deraf, gav Thomas Nyborg også en kort analyse af det Thailandske marked og investeringsklima, hvor han til dagligt slår sine folder. Thomas Nyborg kunne fortælle, hvordan manglen på uddannet arbejdskraft betyder, at den thailandske regering er dedikeret til investeringer fra udlandet, hvilket har kastet nogle fordelagtige skatteregler for udenlandske virksomheder af sig. Som den største udfordring i landet vurderede han korruption, men slog samtidig fast, at der er en klar politisk vilje til at gøre noget ved problemet. Efter at være blevet spurgt ind til den thailandske holdning til de europæiske patentregler, lød det, at der pga en mulig handelsaftale med EU er kommet fokus på problemerne i forhold til at respektere patenter, men at det stadig er en stor udfordring. Afsluttende kunne Thomas Nyborg erfare, at Danmark generelt er forbundet med tryghed i Thailand, hvilket giver et godt udgangspunkt for danske virksomheder i landet. Dette er med til, at han ser det thailandske marked som yderst attraktivt for danske iværksættere. 

Adgang til de asiatiske markeder 

Som modvægt til de private erhvervsdrivende var Centerchef for Eksport rådet Susanne Hyldelund, der fortalte om Eksportrådet og dets innovations centres muligheder for at hjælpe danske virksomheder og iværksættere med at komme ind på de asiatiske markeder. Eksportrådet hører til under Udenrigsministeriet, og med innovations centre i New Delhi, Shanghai og Seoul samt et på vej i Fillipinerne kan Eksportrådet være en vej til lokale samarbejdspartnere på det respektive marked samt adgangen til lokale medarbejdere. Desuden har Eksportrådet en række strategiske alliancer, der kan gøre det nemmere for danske virksomheder eller erhvervsdrivende at få adgang til de asiatiske markeder. Efter en vurdering af at fremtidens vækstpotentiale ligger uden for Europa, havde Susanne Hyldelund et afgørende råd til de fremmødte. “Vær til stede,” lød det fra Centerchefen for Eksportrådet. 

Claus Meyer: Passion er vejen til god iværksætteri

Forinden havde gastronomiiværksætter Claus Meyer indtaget lokalet med et humoristisk men rasende relevant indslag om iværksætteri generelt. Meyer kom gennem alt fra barndommen på Lolland til mødet med ordentlig mad og leverbetændelse i Frankrig. Han var nærværende og morsom, men indimellem grinene, var der også vigtige pointer at hente for de tilstedeværende. Passion var nøgleordet i Claus Meyers guide til god iværksætteri, mens han rådede de fremmødte til at starte “sindsygt småt,” men gribe muligheden for ekspandering, når de så den. Han fortalte anekdoter om den første og eneste fyring han har oplevet, der dagen efter endte et forretningssamarbejde med selv samme chef, der netop havde fyret ham, og han fortalte med stor energi og indlevelse om sine egne passionsprojekter, og dem er der mange af, lige fra NOMA, over eddike til bedre brød i Danmark.  

Netop som man troede at den evig iværksætter var løbet tør for de sjove indslag, viste storskærmen pludselig en video af Claus Meyer på råbende og skrigende på Roskilde Festival i færd med at fortælle danskerne om bedre brød. Der var dog en mening med galskaben og en af Meyers vigtigste pointer var at kunne se hullerne i et marked og aktivt skabe en efterspørgsel for et produkt. 

Efter en vellykket formiddag i forhallen hos Asia House, hvor de Asien-interesserede fremmødte iværksættere uden tvivl fik et større indblik i tilgangen til de asiatiske markeder, drev selskabet nedenunder til autentisk thai-buffet med tilhørende skatterådgivning fra to udsendte medarbejdere fra SKAT.