Tekstilarbejdere i Cambodja får lønforhøjelse på 28 procent

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Af Lene Frøslev og Alvin Naboya, Ulandssekretariatet

Ny faglig strategi involverer direkte de store internationale tøjmærker, der er villige til at betale højere priser for tøj, produceret i Cambodja. Fagbevægelsen accepterer resultatet, men ville gerne have haft endnu højere stigning.

8. januar 2015: Tekstilarbejderne i Cambodja bliver nu garanteret en minimumsløn, der er 28 procent højere end den nuværende. Minimumslønnen for 2015 er blevet fastsat af regeringen til 128 dollar om måneden.

Men selvom stigningen er høj, så er slutresultatet langt fra de oprindelige krav fra fagforeningerne på op til 177 dollar om måneden.

Alligevel accepterer de tre faglige organisationer, Ulandssekretariatet samarbejder med, resultatet. Om end med en vis skuffelse.

Men yderligere strejker vil ikke føre til en højere løn, vurderes det. Og samtidig er der en vis frygt for, at fabriksejerne vil gøre alvor af deres trusler om at lukke systuer.

Frygt for fabrikslukninger

“Arbejdsgiverne siger, at op mod 30 procent af fabrikkerne vil lukke som følge af de 28 procents lønstigning. Det vil blive små underleverandører, der beskæftiger færre end 100 syersker, der lukker,” vurderer Som Aun, præsident for hovedorganisationen NACC.

Præsidenten for organisationen CCTU, Chuon Mom Thol, er godt tilfreds med resultatet på de 128 dollar.

“Det er den højeste stigning i ti år, og regeringen har lovet at sikre mod prisstigninger,” siger han.

Præsident for CLC, Ath Thorn, er derimod stærkt skuffet over resultatet, da han tidligere på året stod i spidsen for kravet om de 177 dollar som minimum.

“Vi har besluttet at acceptere resultatet. Nu må vi bare håbe, at priserne forbliver i ro, og så må vi fortsætte med forhandling og dialog,” siger han og erkender, at strejker og masseaktioner ikke er vejen frem.

Internationale brands vil gerne betale mere

Læs hele artiklen hos Ulandssekretariatet