Palæstinenserne i Gazastriben har fået israelsk tilladelse til at få en stor sending cement fra Qatar ind for at begynde genopbygningen af enklaven. Det er det første seriøse tiltag for at genopbygge Gaza.
Efter længere tids forhandlinger lod Israel torsdag 175 lastbiler køre ind i Gazastriben med 1000 tons cement, der skal bruges til genopbygningen af tusinder af sønderskudte bygninger.
Mindst 15.000 huse blev ødelagt og omkring 100.000 palæstinensere mistede deres hjem, da Israel bombarderede Gazastriben i august.
Den store mængde cement, som torsdag blev kørt over Kerem Shalom-grænseovergangen og ind i Gaza, skal bruges til at bygge et stort boligområde med omkring 1000 huse, siger palæstinensiske embedsmænd til nyhedsbureauet Anadolu.
Til daglig opretholder Israel et strengt forbud mod import af en lang række varer, som blandt andet tæller de fleste byggematerialer.
Israelerne frygter, at materialerne kan bruges af Gazas militante grupper til blandt andet at bygge raketramper.
Aftalen om at lade cementen komme ind i Gaza faldt på plads efter det internationale samfund havde advaret om, at der var stigende frustrationer blandt palæstinenserne over, at de ikke kunne komme til at genopbygge deres huse, og at det i sidste ende kunne føre til ny konflikt mellem israelere og palæstinensere.
Egypten vil ikke åbne grænse
Over et halvt år efter, at en våbenhvile faldt på plads mellem det israelske militær og Hamas-styret og de militante grupper i Gaza den 17. august sidste år, er genopbygningen ikke kommet i gang.
Det skyldes især, at Egypten har lukket Rafah-grænseovergangen mellem Egypten og Gaza. Meget udstyr og materialer er derfor strandet ved Rafah.
Den stenrige golfstat Qatar meddelte i sidste uge, at den vil levere 70 procent af de byggematerialer, der skal til for at genopbygge infrastrukturen i den forarmede palæstinensiske enklave.
På en donorkonference for Gaza i oktober gav Qatar langt det største bidrag, nemlig en milliard dollars ud af de i alt 5,4 milliarder dollars, der blev givet løfter om fra de deltagende lande.
En embedsmand fra Qatar siger til Middle East Eye, at der har været betydelige ekstraomkostninger forbundet med at få cementen ind i Gaza via Kerem Shalom-overgangen, fordi Egypten afviste at lade det komme ind via Rafah.
Gaza blev – som store dele af Mellemøsten – ramt af voldsomme snestorme i vinter. I Gaza frøs mindst to børn ihjel i de ødelagte huse, de bor i.