Den her guide trækker ikke noget fra scones og “afternoon te” på Victoria Falls Hotel i Zimbabwe, “walking safaris” og vinture i Sydafrika eller magiske dykkerture og “spice-tours” ved Zanzibars perlehvide strande. Ej heller fra en sindsoprivende gang rafting på Zambezi-floden eller vandreturen op til en livsbekræftende og sejrsrig solopgang på toppen af “Afrikas tag” – Mt. Kilimanjaro i Tanzania.
Og den trækker i særdeleshed ikke noget fra en generøs gin og tonic under den afrikanske himmel i alskens romantiske, nostalgi-koloniale eller natursmukke kulisser. Og gerne i en lind strøm.
Men en rejse til det enorme og mangfoldige kontinent kan selvfølgelig være meget andet, og selv om Afrika – samlet set – stadig har ry for at være lidt usikkert, dyrt og besværligt, er webplatforme som Airbnb (hvor man kan udleje og leje værelser og boliger på internettet), og et væld af lokale netbaserede rejsetjenester og specialiserede rejsebureauer, gradvist i færd med at åbne kontinentet op på helt nye måder til et nyt og bredere publikum; både til dem, som ønsker at rejse på mere selvstændige vis og til dem, som ønsker fastere rammer og et mere planlagt program – eller bare noget midt i mellem.
En lang række lande i Afrika rummer stadig bedre transportmuligheder og et langt større udbud af logi, i form af blandt andet homestays, guesthouses og øko-lodges i alle prisklasser. Samtidig har internettets udbredelse og mobile platforme givet lokale værter (i land og by) og rejsende turister på tværs af kontinentet helt nye muligheder for at finde og komme i kontakt med hinanden. Det er med andre ord blevet meget nemmere og mere trygt og tilgængeligt at gå på opdagelse udenfor de vante ruter og velkendte turistmagneter i rigtig mange lande.
Midt i alt dette er unge afrikanske (og ikke-afrikanske) iværksættere og instagrammere i fuld færd med at opdage, udforske og dele Afrikas skjulte perler på de sociale medier, mens nogle også er begyndt at samle trådene og sammenvæve et nyt rejsekort – i form af nye rejseportaler – til det enorme, og for mange stadig ret ukendte, kontinent.
Her er derfor tre alternative rejseportaler, som du med fordel kan gå på opdagelse i, hvis du ønsker inspiration eller hjælp til at planlægge – eller booke – din næste (eller første) tur til Afrika:
Tastemakers er en rejseportal, som både tilbyder skræddersyede ture til afrikanske lande, men også forbinder selvstændige rejsende med “lokale insiders” i en række lande: platformen er både rettet til rejsende og til lokale borgere og værter, som tilbyder lokale, autentiske og personlige ophold og oplevelser i øjenhøjde.
Tastemakers har i øvrigt en fremragende Instagram-profil (bare søg: “Tastemakers Africa” på Instagram), som løbende opdateres med billeder af velklædte afrikanske “hipsters” i forskellige smukke og spændende lokationer – billedgalleriet er i sig selv en rigtig god kilde til inspiration til et væld af mindre kendte steder i kontinentet.
Visiter l´Afrique (findes i fransk og engelsk version) er mest af alt et socialt rejsenetværk og rejsenyhedsmedie, hvor “ambassadører” i en lang række afrikanske lande løbende blogger om alt fra nye lokale spisesteder til “hemmelige refugier” og homestays i deres lande, alt i mens almindelige medlemmer af portalen deler deres oplevelser og anbefalinger til destinationer, mad og logi på tværs af hele kontinentet. Hjemmesiden dækker et meget stort antal afrikanske lande og har også en rigtig fin Instagram-profil af samme navn, som hurtig kan vække rejselysten til nogle af Afrikas mindre besøgte lande og give inspiration til en anderledes og personlig rejse.
Hip Africa
Hip Africa er, som navnet antyder, en “hip” rejseportal til fem udvalgte lande i Afrika; Ghana, Senegal, Nigeria, Kenya og Sydafrika. Her kan den “hippe” rejsende holde sig løbende opdateret på rejseregler, transportmuligheder, stemningsfulde og smarte hoteller, og nyt om hvad der eksempelvis bevæger sig på mad- og kulturscenen i udvalgte byer og lokationer i de fem lande.
——
Alle billeder fra Instagram i denne artikel tilhører Tastemakers Africa, ikke Instagram – de enkelte billeder må ikke benyttes i uredigeret form uden aftale med Tastemakers Africa eller navngivet ophavsmand, medmindre der er tale om såkaldt “fair use” iht. lovgivningen i det pågældende land. Læs mere om dette hos Instagram.