Europæiske bilproducenter investerer syv gange mere i det kinesiske marked for elbiler end det europæiske.
21,7 milliarder euro (omkring 160 milliarder danske kroner) i investeringer i elbiler fra de europæiske firmaer ender i Kina, mens blot 3,2 milliarder euro (knap 24 milliarder danske kroner) bliver hjemme.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af NGO’en Transport & Environment.
Forskellen i størrelsen på henholdsvis det europæiske og det kinesiske marked kan ikke alene forklare den store difference, lyder det fra organisationen.
Den mener, at årsagen til det skæve forhold kan findes i politik. Kina har indført flere love, der skal fremme produktion af elbiler.
“Kina vinder konkurrencen”
Mange af de helt store producenter er langt fremme på det kinesiske marked. Volkswagen er størst med investeringer for 10 milliarder euro i et fælles fremstød med et kinesisk firma.
Daimler og Renault-Nissan er også pænt med i den folkerige nation.
“Kina satser afgørende på el-biler, og de vinder konkurrencen. Man forstod, at produktionen følger efterspørgslen, og efterspørgsel skabes med en smart og ambitiøs politik for industrien”, siger Julia Poliscanova fra Transport & Environment.
“Men Europa kan ikke slippe den beskidte arv af diesel. EU-ministre har to valg: enten sætter man mål for at holde beskæftigelse i industrien hjemme, eller man tillader, at europæiske bilproducenter fortsætter med at sælge beskidt diesel hjemme, mens de investerer fortjenesten i el-biler i udlandet og importerer el-biler ‘made in China'”, tilføjer hun,
Læs pressemeddelelse og hent undersøgelsen her.