Overblik
EFSD er en af tre søjler i den europæiske udenrigsinvesteringsplan, som blev annonceret af EU-Kommissionens formand Jean-Claude Juncker i september 2016 som led i EU’s reaktion på ankomsten af et højt antal indvandrere og flygtninge.
Ifølge Juncker er ideen at bruge “offentlig finansiering som en garanti for at tiltrække offentlige og private investeringer for at skabe jobs.”
I fondens første år (2017) er der investeret næsten 1,3 milliarder euro i 52 blended finance projekter i Afrika og det europæiske naboskab. EU-bidraget vil løfte cirka 10,6 milliarder euro i offentlige og private investeringer.
EFSD er den finansielle del af EU’s eksterne investeringsplan (EIP), som består af to dele: “blended finance” programmer (2,6 milliarder euro), og en finansiel garanti-ordning (1,5 milliarder euro).
Det forventes at EFSD samlet vil løfte finansiering på mindst 44 milliarder euro inden 2020, især fra den private sektor.
Investeringsgarantier
EFSD løfter investeringer gennem en garanti-ordning samt to eksisterende programmer, der bruger EU-midler til at løfte private og offentlige investeringer i udviklingsprojekter – en proces kendt som “blended finance.”, som herhjemme kendes fra Danida Business Finance og Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU).
EFSD-garantien garanterer lån eller “enhver anden form for finansiering eller kreditforbedring”, der tilbydes af visse betroede institutioner, såsom udviklingsbanker, eller private virksomheder, der investerer i udviklingsprojekter i Afrika, eller lande i EU’s sydlige og østlige områder.
Lokale eller udenlandske virksomheder – herunder mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder – kan alle søge støtte fra fonden via disse institutioner med høj troværdighed, forudsat at de kan vise at deres projekter opfylder et sæt kriterier, som har almen interesse.
EFSD prioriterer fem sektorer
Ved EFSD’s første bestyrelsesmøde, blev det besluttet, at EFSD skulle fokusere på følgende områder:
Bæredygtig energi og bæredygtig tilslutning: At målrette sektorer som vedvarende energi, energieffektivitet og transport, fører til forbedring af energisikkerheden og bæredygtig udvikling, samtidig med at hjælpe lande med at levere deres forpligtelser til at gennemføre Paris-aftalen.
Finansiering af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (MSME): At løse de vigtigste forhindringer, der hæmmer MSMEs udvikling ved at vedtage en differentieret tilgang. Dette vil resultere i øgede jobmuligheder, især svage stater, samtidig med at den gradvise graduering af virksomheder fra den uformelle økonomi fremmes.
Bæredygtigt landbrug, iværksættere og landbrugsindustrien: At reagere på manglen af finansieringsmekanismer, der er tilpasset landmænd og agro-iværksættere, især for mindreårige, kooperativer og agroindustriens MSME’er med det formål at fremme inklusiv og bæredygtig vækst.
Bæredygtige byer: Udforske innovative mekanismer til at løse de udfordringer, som bæredygtig byudvikling står overfor for partnerlandene.
Digitalisering for bæredygtig udvikling: Fokusering på innovative digitale løsninger, især dem der tager fat på lokale sociale behov og økonomisk integration og fremme anstændigt jobskabelse.
Derudover skal mindst 28 procent af EFSD-garantifinansiering afsættes til investeringer i sektorer, der bidrager til klima handlinger, vedvarende energi og ressourceeffektivitet.
Fokuslande og projekter
Inden for den afrikanske investeringsplatform vil en væsentlig del af EFSD-garantien blive tildelt til skrøbelige og konfliktramte, indlandsstater og de mindst udviklede lande, hvor risikoen er højere, og der er et stort behov for private investeringer.
EFSD har til formål at støtte investeringer, fremme inkluderende og bæredygtig økonomisk og social udvikling i Afrika syd for Sahara og det europæiske naboskab, og at levere innovative produkter i private fonde.
På nuværende tidspunkt er støtteberettigede modparter for garantien hovedsagelig:
Finansielle institutioner som EIB og EBRD; Bilaterale udviklingsbanker i Medlems stater, såsom AFD, KfW, CDP, AECID; Europæiske udviklingsfinansieringsinstitutioner, så som Proparco, FMO, DEG, COFIDES; og andre regionale og multilaterale udviklingsbanker, såsom AfDB.
Projekter, der allerede er blevet godkendt af EFSD, inkluderer:
Africa GreenCo – Boosting green electricity generation and financing (Zambia, Zimbabwe, Botswana, Namibia): AFD støtter sine lokale private og offentlige partnere for at oprette GreenCo, an uafhængigt forvaltet magtformidler. GreenCo vil købe elektricitet fra vedvarende elproduktionsselskaber, og sælger sådan elektricitet til begge statsejede og private virksomheder, der køber elektricitet (‘forftakers’), der mildrer risiko for betalingsstandarder.
DESCO Financing Programme – Bringing ‘rent-to-own’ solar power kits to thousands of homes: Denne garanti værktøj vil bidrage til at bringe elektricitet til nogle af de mange områder i Subsaharan Afrika (især Sahel), der mangler adgang til elnettet.
Room2Run – Helping to raise up to €2 bn fresh investment for new sustainable energy projects: Room2Run vil gøre det muligt for AfDB at finansiere mere bæredygtige vedvarende energiprojekter i Afrika syd for Sahara.
Dette vil resultere i nye investeringer for 1-2 milliarder euro i alt i sådanne projekter. EFSD-garantien understøtter en securitisationsstruktur, der gør det muligt for private investorer at investere i AfDB-projekter ved at tage kreditrisiko på en bestemt tranche af den private sektors portefølje. Dette vil frigøre AfDB kapital og dermed gøre det muligt for banken at finansiere nye vedvarende energiprojekter.
I modsætning til Verdensbankens multilaterale investeringsgarantikontor dækker EFSD-garantien en bred vifte af kommercielle risici og ikke kun politiske. For eksempel kunne Europa-Kommissionen sikre, at en vindmølleinvestor ville få den garanterede del af pengene tilbage, uanset om elforsyningsvirksomheden gik konkurs eller på grund af ændringer i lov- eller energipriserne.
Garantien er kun et aspekt af EFSD, som også vil overtage driften af den allerede eksisterende ‘Neighborhood Investment Facility’ og ‘Africa Investment Facility.’ Disse faciliteter bruger blended finance.
Afhængigt af projektet kan dette betyde et investeringsstipendium (penge givet til et selskab eller en stat for at dække en del af projektets omkostninger); rentegodtgørelse (penge betalt til en udviklingsbank, så det vil låne til en virksomhed eller regering til en lavere sats); teknisk bistand (f.eks. at betale for at sende eksperter til at vurdere projektets levedygtighed og foreslå forbedringer); risikokapital (køb af aktier i et firma, der arbejder med et projekt med det formål at hjælpe det med at tiltrække mere finansiering); eller en garanti (om at betale en udviklingsbank tilbage, hvis et projekt fejler af de grunde, der er omfattet af garantien, idet tilfælde en virksomhed eller regering ikke kan tilbagebetale lånet).
Som et eksempel har EU i en tidligere blended finance operation bidraget med 45 millioner euro i form af tilskud og teknisk support til WATSAN-sanitetsprojektet omkring søen Victoria. Dette reducerede omkostningerne til de finansielle institutioner bag projektet, herunder EIB og tyske (KfW) og franske (AfD) udviklingsbanker, som investerede i alt 404 millioner euro.
EFSDs forvaltningsforordning
EFSDs forvaltningsforordning foreskriver, at fonden arbejder som en “one-stop-shop”, der modtager finansieringsforslag fra finansielle institutioner og offentlige eller private investorer og leverer en bred vifte af økonomisk støtte.
Den ledsages af to andre søjler i den eksterne investeringsplan: teknisk bistand til at hjælpe partnerlandene til at tiltrække investorer; og politisk dialog for at fremme et befordrende erhvervsklima.