Danmarks Indsamling tager os dette år til Vejle. Den 1. februar skal vi se om byens motto ’Vejle med vilje’, smitter af på den øvrige befolkning. I mødet med danskernes donortrang skal det forgangne års hårde flid blandt 12 humanitære organisationer atter stå sin test, forkyndt og hjulpet på vej af DR, under overskriften ’Lille land, stort hjerte’. Temaet i år: Børn på flugt har brug for hjælp.
For børn på flugt har brug for hjælp. Ud af de omkring 7,1 millioner flygtningebørn i skolealderen går 3,7 millioner børn glip af en skolegang ifølge UNHCR. Børn på flugt risikerer at blive tvangshvervet som børnesoldater, udsat for seksuel udnyttelse, grov vold og hvert fjerde af alle verdens børn lever i konflikt- eller katastrofezoner.
”Vi håber, selvom det ikke er meget vi personligt er eksponeret for børn på flugt, at vi alligevel kan engagere danskerne i år,” fortæller Mulle Juul Korsholm, pressetalsperson for de 12 humanitære organisationer der i år skal forvalte indsamlingens indtjening.
Med øje for regnskabet, eller det gode engagement
Danmarks Indsamlingen har igennem årene vist varierende resultater. Ved 2010-indsamlingen, i kølvandet på det altødelæggende jordskælv i Haiti, bidrog danskerne med 132 millioner kr. Flygtningekrisen i 2015 fandt sin vej ud af fjernsynet, og videre på den sønderjyske motorvej, i samkørsel med danskernes bevidsthed. 100 millioner blev det til det år.
Danskerens bidrag udmøntede sig i 2019 til 71,7 kr. – omkring otte millioner mindre end året forinden. Regnskabets slutfacit er én ting, men danskernes engagement og udbredelse af budskabet om børn på flugt, må ligeledes tages i betragtning for indsamlingens succes, mener Mulle Juul Korsholm:
”Selvfølgeligt er det vigtigt, hvor meget der bliver samlet ind, for ellers kan vi ikke finde grobund for vores projekter. Men vi måler jo også på – både før og efter – hvor meget danskerne kender til problemstillinger om mennesker i nød. Og sidste år havde vi aldrig haft så højt et engagement, f.eks. med arrangerede cykelløb og fredagscafeer.”
Hun fortæller yderligere, at sidste års seertal under tv-showet steg med ca. 20 procent.
Forældede formater og gyldne platforme
Spørgsmålet er, om formatet for indsamlingen holder, her på tærsklen til det 14. af slagsen. Hvordan fastholder man interessen for den unge generation K, de skolestrejkende klimakæmpere, som opdager verden igennem de sociale medier?
Mulle Juul Korsholm medgiver, at Danmarks Indsamlingen bliver nødt til at bevæge sig ind på de platforme, hvor de unge befinder sig; Facebook, Instagram, men ligeledes direkte ind på gymnasierne og fortsætter:
”Det er klart, at vi på sigt bliver nødt til at blive mindre afhængige af, at størstedelen af vores indtjening kommer via tv-showet, hvorfor vi også er begyndt at lave andre aktiviteter udenom showet for at inddrage befolkningen.”
En forbrugsfest?
I vanlig stil, kan man ved årets tv-show vinde forskellige præmier via bidrag, sponsoreret af virksomheder. Traditionen tro, indbyder det til kritiske spørgsmål om hvorvidt Danmarks Indsamlingen har udviklet sig til en forbrugsfest, iklædt et humanistisk slør.
”Ud over at showet skal oplyse danskerne om børn på flugt, er formålet at samle så meget ind som muligt til de 35 millioner børn, der lige nu er på flugt rundt omkring i verden. Showet er en blanding af underholdning, oplysning, alvor og lotterier, som danskerne elsker. Uden lotterier ville vi ikke samle lige så meget ind til de udsatte børn, hvorfor vi – ligesom alle andre indsamlingsshow – fortsat har dem som en del af showet. Og lotterierne er reelt set kun en mindre del af showet,” siger Mulle Juul Korsholm.
Danmarks Indsamling finder i år sted i Vejle Musikteater, lørdag den 1. februar på DR1. Læs mere på indsamlingens hjemmeside.