Kontinentet Afrika har tidligere været forbundet med risikable investeringer for danske virksomheder. Når danske firmaer kastede sig ud i det afrikanske marked var det ofte et økonomisk selvmål eller i form af bistandshjælp.
Sådan er det ikke længere. Landene i Afrika oplever stor vækst og den voksende middelklasse på kontinentet efterspørger danske varer og ydelser.
På Folkemødet på Bornholm videregiver tre forskellige virksomheder deres erfaringer med, hvordan danske virksomheder kan skabe profit i afrikanske lande.
En profit der bliver skabt samtidig med, at det skaber bæredygtig vækst i landene.
Afrikanske forbrugere er danske virksomheders fremtid
En undersøgelse fra DLG viser, at 300 millioner afrikanere lige nu har det man vil beskrive som mellemindkomst efter afrikanske standarder. Den voksende middelklasse vil gennem de næste årtier øge betydeligt, og den har potentiale til at blive drivkraften i den globale vækst. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder er til stede, hvor væksten er.
”Vi har lige nu en samhandel med Afrika på 76 millioner kroner. Vi sammenligner Afrika med et marked på linje med Kina for 30 år siden. Det er i Afrika, at fremtidens store vækstrater kommer til at findes,” siger Niels Dengsø Jensen, formand i landbrugsselskabet DLG.
Hvis danske virksomheder ikke er aktive i Afrika om ti år, så mener Niels Dengsø Jensen, at danske virksomheder går glip af det sted, hvor væksten er.
Derfor bør danske virksomheder allerede nu aktivt begynde at investerer tid og ressourcer i de afrikanske lande.
Korruption er en udfordring
Selvom Afrika til tider bliver omtalt som en samlet størrelse, består kontinentet af mange forskellige lande og mange forskellige markeder. Der er derfor nogle lande, hvor der står mange problemer i vejen for at drive effektiv virksomhed i landene.
”Vi oplever stadig store udfordringer i på det afrikanske marked. Det kan være svært at finde gode medarbejdere, og korruption er stadig meget udbredt,” siger Anne-Louise Thon Schur, CSR-direktør i revisionsvirksomheden PWC.
Hun mener, at mange stater i Afrika er styret af fornuftige mennesker og systemer i toppen, men at korruptionen på lokalt niveau er en stor hæmsko for de danske virksomheder.
”Selv om det solen skinner på toppen, er det stadig ikke sivet ned til resten af befolkningen,” siger hun.
Anne-Louise Thon Schur ser dog danske virksomheders engagement i de afrikanske lande, som en løsning på problemet.
”Hvis man kan tjene penge på det, så skylder man landet at være med til at udvikle det. Hvis vi samtidig eksporterer lidt af vores velfærdsstruktur, så er det jo en win-win-situation,” siger hun.
Arla vil ernære Afrikas børn
Den danske mejerigigant Arla er en af de virksomheder, der ser store muligheder i det voksende marked i Afrika. Her spiller salget af mælk sammen med partnerskaber med lokale bønder.
”Vi ser en stigende efterspørgsel efter god mælk, som vi er rigtig glade for at kunne give dem. God ernæring er med til at skabe fremtiden for Afrikas børn,” siger Astrid Gade Nielsen, kommunikationsdirektør i Arla Foods.
Ifølge hende handler det om at finde den bærende forretningsidé, som både virksomheden, de lokale og den nationale regering kan samles om og bakke op omkring. Det kan være en forretningsidé. Find forretningsideen, som både de lokale, virksomheden og regeringen kan samles om.
”Jeg er overbevist om, at virksomheders samarbejde med lokalbefolkningen i målet om at skabe profit og jobs er bedre end normal bistand,” siger Astrid Gade Nielsen.