Af Mona Munck-Lindblom, U-landsnyt.dk
Warchild er begreb for børn, der har været i krig. Sudanske Emmanuel Jal er en af de omkring 12.000 børn, der kæmpede i borgerkrigen i Sudan. Nu kæmper han for fred. Til dagligt som musiker, men også ved at vise sin historie i den prisbelønnede film.
Emmauel Jal er født i begyndelsen af 1980’erne. Da han var omkring 8 år, blev han en del af den sydsudanske oprørshær SPLA, hvor han sammen med tusinder af andre børn deltog i borgerkrigen mellem Nord- og Sydsudan.
Efter fem år flygtede Emmanuel sammen med 400 andre, men kun et dusin af dem nåede frem til den sydsudanske landsby Waat.
Her mødte den unge teenager nødhjælps-arbejderen Emma Mc Cune, der tog ham under sine vinge og smuglede ham til Kenya, hvor han i hendes hjem fik det liv, han aldrig havde haft.
Kort tid efter døde Emma i et trafikuheld, og Emmanuel blev overladt til sig selv i Nairobis slum.
Vejen ud af slummen kom, da en af de bedre skoler i Kenya fik øjnene op for den unge mands attitude og gav ham en uddannelse.
Emmanuel fandt trøst i musikken, og han begyndte hurtigt at bruge sine talenter til at hjælpe gadebørn og flygtninge i Kenya. I 2004 udkom hans første album Gua (Fred), og hans karrierer som international anerkendt hiphopper har ført ham til at tale for US Congress.
En børnesoldats historie
’Warchild’ er Emmanuel Jals historie fortalt af ham selv, en række eksperter og gamle filmklip, der viser, hvordan Emmanuel Jal allerede som barn var støbt af noget særligt.
Eksperterne sørger for faktabaserede oplysninger, der fortæller om borgerkrigens konsekvenser og betydning for Sudan, landets befolkning og de børn der blev brugt som soldater.
En pædagogisk formidling så man som publikum går fra biografen med en følelse af at have fået mere indsigt i en kompleks borgerkrig, hvor religion og etnicitet splittede et land fra hinanden og delte det i nord og syd. En opdeling der mellem de skelsættende scener bliver visuelt illustreret af røde streger hen over by- og landegrænser.
Klippene med den otteårige Emmanuel der næsten krammer sin ak-47, smækker en ufattelig barsk virkelighed i hovedet på tilskuerne i de røde biografsæder.
Da Emmanuel fortæller om sin og hans kammeraters flugt mod Waat, og om hvordan sulten tvang dem til at finde næring i kadaveret fra deres døde kammerater, gik der et suk gennem biografsalen. Som var det et udtryk for den smerte og desperation de flygtende må have følt.
Patos er næsten undladt i filmen, for Emmanuels historie er så benhård og hans ærlighed så udråbende, at det ikke er nødvendigt.
Emmanuel fortæller, hvordan han som blot lille barn flygtede fra Sydsudan, hvor hans far kæmpede for SPLA, og hans mor blev dræbt af regeringssoldater, til Etiopien hvor han var blevet fortalt, at han kunne gå i skole.
Da han endelig nåede frem, fik han og de andre drenge sammen med deres undervisning militærtræning, og Emmanuel fortæller, hvordan han frivilligt gik med i kamp med en tørst efter at hævne, dem der var skyld i hans mors død.
Historien er simpelt hen ikke til at forstå. I et klip fra Emmanuels besøg hos sine slægtninge i Nairobi i 2007 bliver smerte næsten udholdelig. Krigens omkostninger med sine ubearbejdede traumer står utroligt klart, da Emmanuels søster klamrende til sin storebror hulkende spørger ”hvad skal der blive af mig?”.
Fremtiden virker ligeså håbløs som fortiden, og scenen sætter fokus på, at borgerkrigen i Sudan har frarøvet en hel generation sin barndom, hvilket Emmanuel lægger vægt på gennem hele filmen.
Det er for, at historien ikke skal gentage sig, Emmanuel bruger sin musik til at formidle sin egen historie. ’Warchild’ er et led i Emmanuels formidlingsarbejde, og han håber det kan være med til at sikre en bedre fremtid for verdens børn.
Ved at illustrere en barsk virkelighed uden at begræde skæbnen gør ’Warchild’ en fjern verden uhyggelig virkelig, og derfor er filmen meget nærværende og vigtig.
Kunst fra verdens afkroge
’Warchild’ blev vist i Grand Teater i København i forbindelse med IMAGES festivalen, der i disse dage forgår i København, Aarhus og Aalborg.
Under temaet OCCUPY UTOPIA har festivalen inviteret mere end 300 kunstnere fra 44 lande til Danmark, for gennem deres kunst, at vise danskere udsnit af virkeligheder langt fra den vi kender.
En af dem er Emmanuel. Århusianerne kan se filmen i aften i Øst for Paradis kl. 19.00. På lørdag kl. 20.30 giver han koncert i Den Rå Hal i Aarhus.
For mere information:
http://losetowin.net
http://www.warchildmovie.com
http://Images.dk