APM med i ny havneterminal i Shanghai – vil også bygge terminal i Bombay

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Skibsreder Jess Søderberg overværede torsdag åbningen af en ny A.P. Møller-containerterminal i Shanghai i bydelen Pudong New District, skriver Berlingske Tidende fredag.

Der er tale om et joint venture med Kinas største havneoperatør, det statslige Shanghai International Port Group. Kineserne ejer 51 procent af det nye fælles selskab, A.P. Møller de resterende 49 pct. Den nye havneterminal kan operere 3 mio. TEU om året. TEU er en måleenhed, en tyvefods standard container.

For A.P. Møller handler det ikke bare om havneoperatøropgaven alene. Det giver koncernen en uvurderlig kontakt til statsapparatet i Kina og de statsejede virksomheder, der skal have fragtet gods til og fra Kina. Derved bygges der videre på A.P. Møllers 80 år lange historie som aktiv i Kina, skriver Berlingskes Jens Chr. Hansen.

Samtidig har APM Terminals sammen med 5 andre indgivet et bud på en ny havneterminal i Bombay på Indiens vestkyst. En opgave til 200 mio. dollars – 1,2 mia. kr.

Afdelingsdirektør Claus Hemmingsen, APM Terminals, bekræfter, at man er med i budrunden i Bombay (Mumbai). Afgørelsen ventes indenfor få måneder, anfører avisen.