Årets U-landskalender blev et hit

Forfatter billede

En julekalender i pap uden chokolade bag lågerne og et undervisningsmateriale om fattige børn i et udviklingsland. Det lyder måske ikke umiddelbart som en vindersag og salgssucces. Ikke desto mindre er Børnenes U-landskalender i år blevet et stort hit på skolerne i ugerne op til jul.

Over 60.000 skolebørn har brugt u-landskalenderen og det medfølgende undervisningsmateriale, der blander en eventyrlig fortælling med fagligt indblik i børns vilkår i Burma, skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelelse søndag.

Om den store interesse siger udviklingsminister Rasmus Helveg Petersen (R):

”U-landskalenderen er Danidas folkelige flagskib skåret ud i pap. I år er undervisningsdelen virkelig godt skruet sammen med en eventyrfortælling, der blander fiktion og virkelighed, og som både elever og lærere er meget glade for”.

“U-lands-kalenderen har eksisteret i mere end 50 år, og set fra børnehøjde er den stadig meget aktuel, lige som julen.”

Undervisnings-materialet, der består af 1.000 klassesæt med trykte bøger, er i år helt udsolgt. Hvert klassesæt bliver i snit brugt i 2-3 klasser, og dermed når materialet ud til mindst 60.000 børn.

Det er en flerdobling i forhold til tidligere år og betyder, at mindst hvert fjerde barn i Danmark på 7-10 år har været med på opdagelsesfærd til Burma.

Populær børnebogsforfatter står bag

Forklaringen på salgssuccesen er bl.a., at det er den populære børneforfatter Josefine Ottesen, der har skrevet historien ”Rejsen til den gyldne pagode”, som indgår i undervisningsmaterialet.

Opgaverne tager udgangspunkt i fortællingens univers, men er skræddersyet, så de samtidig lærer børnene dansk, naturfag og kristendomskundskab.

F.eks. skal børnene i natur/teknik eksperimentere med at stormflodssikre huse og lave saltvand om til ferskvand.

I dansk skal de træne læsning på forskellige niveauer, indsamle viden fra tekster, film og internet og træne formidling ved selv at lave små fotohistorier med billeder, tekst og lyd.

U-landskalenderen har fra starten været et samarbejde mellem Danida og DR, hvor der bag hver låge gemmer sig en henvisning til dagens afsnit af TV-julekalenderen.

Med undervisningsmaterialet lever u-landskalenderen videre i skolen med et fagligt sigte. Og det er i år mere populært end nogen sinde før.

Overskuddet fra salget af børnenes U-landskalender går hvert år via en dansk folkelig organisation til et udviklingsprojekt for børn i et af verdens fattige lande.

I 2013 går overskuddet til Dansk Flygtningehjælps projekt i det fattige sydøstasiatiske land, hvor mange børn bor i flygtningelejre efter konflikter og naturkatastrofer.

Projektet hjælper børnene i skole, lærer dem om deres rettigheder og hvordan de kan passe på sig selv.

Se også telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/20-12-13/mary-og-rasmus-helveg-til-burma