Over 200.000 spædbørn i u-landene lider hvert år en smertefuld død på grund af stivkrampe.
Det kunne undgås, hvis gravide kvinder og nyfødte børn blev vaccineret mod stivkrampe. Derfor har FNs Børnefond (UNICEF) i samarbejde med blegiganten Pampers iværksat et globalt vaccinationsprogram, der har som ambition at udrydde stivkrampe i Den 3. Verden, skriver UNICEF Danmark i en pressemelding.
Sammen lancerer de en informationskampagne, der sætter fokus på stivkrampe og UNICEFs vaccinationsprogram. For hver pakke bleer og vaskeservietter, der sælges frem til jul, donorer Pampers en stivkrampevaccine til UNICEF.
Målet er at indsamle minimum 45 mio. kr. til kampagnen, hvilket vil kunne beskytte mindst 15 mio. nyfødte børn og deres mødre mod stivkrampe.
Et tilsvarende partnerskab mellem UNICEF og Pampers indsamlede sidste år 6 mio. vacciner alene i Storbritannien.