Bliv klogere på to af FN’s store kampagners brug af sociale medier

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Som en del af den verdensomspændende Social Media Week, der også foregår i København, vil FN’s københavnske afdeling indvie interesserede i to af organisationens store kampagner, der i høj grad har gjort brug af sociale medier.

FN Byen præsenterer i forbindelse med Social Media Week i slutningen af februar to af de mest ambitiøse og successfulde kampagner i FN sammenhæng.

FN Byen har inviteret Elizabeth Nyamayaro, rådgiver for UN Women og Mitchell Toomey, leder af FNs Millennium Campaign til Danmark.

Elizabeth Nyamayaro vil tale om HeForShe kampagnen som bl.a skabte mere end 1 mia. kommentarer på sociale medier og Mitchell Toomey vil tale om My World kampagnen, hvor mere end syv mio. mennesker verden over har stemt på deres prioriteter for den næste globale udviklingsdagsorden.

Begge arrangementer finder sted i FN Byen den 24. februar. Se hvordan du tilmelder dig til arrangementerne nedenfor.

HeForShe kampagnen

Elizabeth Nyamayaro, rådgiver for UN Women vil tale om HeForShe kampagnen, der skabte overskrifter efter den britiske skuespillerinde Emma Watson holdt en passioneret lanceringstale den 20. september 2014, der opfordrede mænd og drenge til at deltage i at fremme ligestilling.

På under 48 timer efter kampagnens lancering, lykkedes det HeForShe at få næsten 85.000 underskrifter fra mandlige tilhængere rundt omkring i verden.

Kampagnen har nu mobiliseret mere end 100.000 mænd globalt, skabt 1,2 mia. likes og kommentarer på sociale medie samtaler, og kampagnen blev så populær, at Twitter malede HeForShe hashtaget på væggene i deres hovedkvarter.

HeForShe’s hensigt er at samle 1 milliard mænd som fortalere og forandringsagenter i at bringe en ende på den ulighed, som kvinder og piger globalt står over for dagligt.

Nyamayaro vil tale om, hvordan man kan mobilisere folk omkring et problem og skabe en massebevægelse, og vil drøfte hvilke faktorer der har gjort HeForShe kampagnen til en succes.

My World kampagnen

Mitchell Toomey, der er leder af FNs Millennium Campaign (UNMC), vil tale om My World kampagnen og hvordan de sociale medier har hjulpet med at flytte grænserne for medbestemmelse i den globale styring.

My Worlds online undersøgelse, delvis ledet af FNs Millennium Campaign Office, har banet vejen for langt større offentlig deltagelse og inddragelse i den politiske beslutningsproces, end vi nogensinde kunne have forestillet os blot for et årti siden.

Millennium Campaign er aktivt engageret i post-2015 dagsordenen og gør det muligt for folk fra alle samfundslag og hjørner af verdenen – herunder fattige og marginaliserede personer- at få direkte indflydelse på prioriteterne for de næste udviklingsmål.

Indtil videre har over 7 millioner mennesker i hele verden stemt og gjort deres stemme hørt ved at deltage i konsultationen om prioriteterne for den næste globale udviklingsdagsorden.

Toomey vil vise, hvordan initiativer som My World har potentialet til at revolutionere den måde, globale organisationer som FN styres.

Tilmelding

HeForShe- How to create a movement

24. februar kl. 10:00-12:00

FN-Byen, Campus 1, Marmorvej 51, 2100 København

My World – campaign and how social media has helped push the boundaries for more participatory global governance

24. februar kl. 13:00-15:00

FN-Byen, Campus 1, Marmorvej 51, 2100 København

(Bemærk venligst at begge arrangementer foregår på engelsk)

Læs mere om, hvilke andre begivenheder, der sker i København i løbet af Social Media Week på konferencens netsted.