Bøjeskibet “NISR” – det eneste af slagsen i det sydlige Irak – lægger nu atter bøjer ud i vigtige vandtransportveje – takket være dansk bistand, skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelelse torsdag.
Transportvejene er de kanaler, der leder tankskibe fra den Persiske Golf op til Iraks 2 offshore lasteterminaler for råolie, Al Basrah og Khor al Maya, samt oceangående fragtskibe videre op ad floden til de 2 vigtige havne, Umm Qasr og Khor al Zubair.
Bøjeskibet har været på værft i Kuwait i over et halvt år. Danske eksperter har rådgivet om reparationer og modernisering og danske søfolk undervist de irakiske myndigheder i at bruge skibets nye, avancerede teknologi.
Irakiske myndigheder forventer at skibstrafikken på havnene i det sydlige Irak vil stige betydeligt de kommende år.
Udviklingsminister Ulla Tørnæs (V):
– Genopbygningsbistanden til Irak er svær på grund af sikkerhedssituationen. Men vi leverer gode resultater. Bøjeskibet “NISR” er et vigtigt, konkret eksempel herpå. Det er resultatet af tæt samarbejde mellem irakiske, danske og kuwaitiske eksperter udført under meget vanskelige forhold.
– Tidligere på ugen kunne jeg ved et arrangement i Århus overdrage opmålingsskibet “Al Salaam” til de irakiske myndigheder som et yderligere fremskridt i genopbygningen af transportkorridoren i det sydlige Irak (læs også telegrammet “Danmark overdrager skib til Irak”, dato 16.08.06, i rubrikken Dansk bistand).
– Det danske genopbygningsarbejde i Basra-provinsen fortsætter i et tæt samarbejde mellem den civile danske styringsenhed i Basra, den danske bataljon og de irakiske og internationale samarbejdspartnere, anfører Tørnæs.
Baggrund
Efter en gennemgribende rehabilitering og modernisering finansieret af Danida er det irakiske bøjeskib “NISR” tilbage i sin hjemhavn Umm Qasr, og i gang med en hårdt tiltrængt opgradering af søafmærkningen i kanalerne, der leder tankskibe og fragtskibe fra den Persiske Golf op i Irak.
International samarbejde
Det dansk-støttede projekt indgår i et større internationalt samarbejde koordineret af FNs Udviklingsprogram, UNDP. Formålet er at effektivisere udnyttelsen af de irakiske havne for at tiltrække en stadig større andel af de godsmængder, der p.t. im- og eksporteres via havne i nabolandene; hovedsageligt Kuwait, Aqaba i Jordan, Mersin i Tyrkiet og Lattakia i Syrien.
En analyse fra UNDP i februar anslog et potentiale for den irakiske økonomi på 43 millioner US dolar per år i direkte og indirekte omkostningsbesparelser, hvis de irakiske havne kan tiltrække og effektivt håndtere 70 procent af den godsmængde til Irak, som nu går via udenlandske havne.
Projekterne har indtil videre omfattet fjernelse af skibsvrag, der var til fare for sejladsen, samt styrkelse af den irakiske kapacitet inden for søopmåling. Desuden har et Japansk-finansieret uddybningsprojekt fjernet 8 millioner kubikmeter materiale fra den 78 km lange adgangskanal således, at havnene nu kan besejles af skibe med op til 11 meters dybgang.
De pågældende kanaler og farvande var oprindeligt afmærket med i alt 91 lysbøjer og kunne besejles dag og nat. Manglen på et egnet bøjeskib i en længere årrække bevirkede imidlertid, at over halvdelen af bøjerne forsvandt, medens andre drev ud af position eller mistede deres lys.
Dette medførte, at større skibe af sikkerhedsmæssige årsager var henvist til kun at anløbe de irakiske havne ved dagslys.
En international havn skal kunne besejles døgnet rundt for at være effektiv. Denne situation er nu genoprettet for Umm Qasr, idet bøjeskibet “NISR” på kun godt 2 uger efter hjemkomsten har fået genetableret søafmærkningen i den vigtige Khawr Abd Allah kanal, hvor 13 nye lysbøjer er udlagt.
Desuden har skibet påbegyndt rehabilitering af afmærkningen på floden mellem havnene Umm Qasr og Khor al Zubair.
Projektet
Rehabilitering af bøjeskibet “NISR” blev i foråret 2004 identificeret som en mulig komponent i det danske program til støtte for genopbygning af infrastrukturen i det sydlige Irak.
Fartøjet henlå på dette tidspunkt oplagt i Umm Qasr havn i en sørgelig og meget misrøgtet stand. I 1982 blev skibet ramt af et missil og kun nødtørstigt repareret, og siden hen var det blevet ribbet for al elektronik, møblement, el-artikler og andet løsøre.
Imidlertid viste en undersøgelse foretaget af Danida, at det 24 år gamle stålskrog var i forbavsende god stand, og en økonomisk analyse indikerede, at en rehabilitering med 15-års levetidsforlængelse kunne foretages for ca. 30 procent af prisen for et nyt skib.
Udover finansiering af rehabiliteringsprojektet har Danida afholdt omkostningerne til en dansk proceskonsulent, der har bistået havnemyndighederne med den praktiske udførelse samt med træning og oplæring af skibets irakiske kaptajn og besætning.
Samarbejdet med de irakiske havnemyndigheder har været glimrende, og Danida overvejer at udbygge støtten til bøjeskibsprojektet med kanalisering af midler gennem UNDP til indkøb af nye lysbøjer.
Yderligere oplysninger hos Thure Christiansen, Danidas kontor for Mellemøsten og Nordafrika, tlf. 3392 0489.