UNICEF Danmark har indgået samarbejde med det private firma Buy aid A/S om salg af bolcher, som betyder, at hver gang der sælges en æske af det søde knas fra Støvring Bolcher til 29,95 kr., så går 2 kr. af overskuddet til UNICEFs arbejde for verdens børn.
Det står direkte på æsken, at de 2 kroner går til UNICEF. Hvad der imidlertid ikke står er, at dette beløb kun udgør en tredjedel af overskuddet. Udaf de ialt 6 kr. i fortjeneste pr. æske går de øvrige totredjedele til Buy aid (2 kr.) og forretningen (2 kr.), hvor knaset købes.
Så hver gang man hjælper UNICEF med 2 kroner, hjælper man Buy aid for samme beløb. Vel at mærke, uden at det står på æsken.
Firmaet har netop været emne i TV-programmet “Kontant”, som beskyldte det for at sammenblande profit og nødhjælpsstøtte på en måde, så kunderne/bidragyderne ikke kunne finde ud af, hvad der var hvad.
Corporate og Event Manager i UNICEF Danmark, Valgerdur Hvidt Larsen, siger til u-landsnyt.dk, at “jeg synes da, det er en fordel, at både de og vi tjener på det, det er jo dem, der står for hele apparatet, salg. mv. og i sidste ende kan vi hjælpe en masse børn”.
Hun afviser ikke, at æskerne kunne forsynes med en mere fuldstændig varedeklaration. – Det skulle vi måske overveje nu, da det er kommet frem, at Buy aid har øget sit overskud de seneste år, anfører Valgerdur Hvidt Larsen.