U-landsstyrelsen har givet klar bane for 22 mio. kr. over 3 år (2004-2007) til organisationen UCEP i Bangladesh, der står for “Underprivileged Childrens Educational Programmes”.
Det overordnede formål er at forbedre de sociale og økonomiske forhold for udsatte grupper af børn og deres familier via tilbud om undervisning, faglig uddannelse og arbejdsformidling.
Baggrund
Bangladesh er et af verdens fattigste og tættest befolkede lande, og omkring halvdelen af de knap 140 mio. indbyggere lever i dag under fattigdomsgrænsen. I 2002 var BNP pr. indbygger 372 US dollar. Udviklingen i landbruget og industrien har de seneste år bidraget til en årlig realvækst i BNP på ca. 5 pct., men økonomien, herunder den finansielle sektor, står over for en lang række udfordringer.
Budgetunderskuddet er fra 2002 til 2003 nedbragt fra knap 6 pct. til ca. 3,5 pct. af BNP, særligt ved at styrke statens moms- og toldindtægter. Bangladesh tilhører både gruppen af moderat forgældede lande og mindst udviklede lande.
Menneskeretssituationen giver anledning til bekymring på flere områder. Der er udbredt vold og lovløshed. Samtidig er de civile myndigheders kontrol med politiet mangelfuld, og der rapporteres om vold, voldtægt, tortur og drab i politiets varetægt. Retsvæsenet lider af udbredt korruption og et betydeligt efterslæb i sagsbehandlingen.
Fredsaftalen om Chittagong Hill Tracts har forbedret menneskeretssituationen noget i dette område, men gennemførelsen af aftalen er langt fra tilfredsstillende. Den trykte presse er fri, og de fleste aviser skriver ofte kritisk om regeringens politik og aktiviteter. Forfølgelse af journalister og korruption blandt journalister er dog udbredt og medfører en vis grad af selvcensur. Kulturelle og sociale forhold i Bangladesh indebærer omfattende diskrimination af kvinder, og vold mod kvinder og børn.
På grund af den dybe fattigdom er børnearbejde udbredt. Ifølge tal fra regeringen var der i 2003 i omegnen af 3,2 mio. arbejdende børn i alderen 5-14 år. Der er i mange tilfælde tale om farligt arbejde udført under slavelignende forhold.
Kidnapninger og handel med børn er ligeledes et stort problem. UNICEF anslår at omkring 400.000 børn er hjemløse og at der findes mindst 10.000 børneprostituerede. Bangladesh var et af de første lande til at underskrive FNs Børnerettighedskonvention, men det går trægt med at gennemføre den såvel som den nationale lovgivning, der regulerer børns forhold og rettigheder.
Arbejdsløsheden er høj, og for de fattige er det vanskeligt at sikre skolegang for børn i alle aldre. Et stort antal børn er tvunget til at arbejde for såvel egen som familiens overlevelse og befinder sig derfor permanent uden for undervisningssystemet. Selv om regeringen hævder, at 92 pct. af børnene bliver indskrevet i grundskolen, er realiteten, at undervisningssystemet ikke henvender sig til denne gruppe børn, som derfor er den primære målgruppe for UCEPs aktiviteter.
Som den eneste NGO i Bangladesh anvender UCEP en model for undervisning, der forholder sig aktivt til børnenes situation, herunder til de forhold der medfører, at de ikke kan gennemføre en almindelig skolegang. Det inkluderer bl.a. tilbud om undervisning på skiftende tider og et komprimeret pensum og et, sammenlignet med offentlige skoler, større antal månedlige undervisningstimer, som muliggør undervisning op til et niveau svarende til 8. klasse på kun 4 år. Videre er der tale om en kombination af en fleksibel almen grundskoleuddannelse, faglig træning og arbejdsformidling.
UCEP driver i dag 30 grundskoler rundt om i landets industri- og slumområder. I forlængelse af grundskoleprogrammet driver UCEP 3 tekniske skoler, der er placeret i 3 af landets regioner (Dhaka, Chittagong og Khulna). De tekniske uddannelser er afstemt i forhold til situationen på arbejdsmarkedet i den enkelte region, ligesom der er forbindelser til lokale og internationale virksomheder i det enkelte område med henblik på efterfølgende arbejdsformidling og om muligt sponsorvirksomhed.
Endelig driver UCEP 3 håndværkerskoler med intensiv beskæftigelsesfremmende faglig træning. På samtlige skoler undervises der i 2 til 3 skift om dagen, og omkring 120.000 elever har til dato gennemgået et eller flere af disse undervisningsforløb. Der er opnået en næsten lige kønsfordeling i uddannelsesprogrammet. Frafaldsprocenten ligger i gennemsnit på ca. 3 og det estimerede gennemsnit for opnåelse af beskæftigelse efter endt uddannelse ligger på ca. 92 pct.
UCEP blev etableret i 1972 og er siden 1979 blevet støttet af Danida i samarbejde med andre donorer – det vil sige dansk støtte i nu 25 år. Erfaringerne fra samarbejdet med organisationen har været positive, også hvad angår regnskabsaflæggelse og anden rapportering. Det nuværende donorkonsortium, som ventes at fortsætte i næste fase, består af britiske DFID, SDC, NORAD og Danida.
Danidas hidtidige støtte har i særdeleshed bidraget til forbedring af kvinders uddannelse og beskæftigelse, fattigdomsreduktion for eleverne og deres familier samt øget bevidsthed i lokalsamfundene om vigtigheden af uddannelse og fremme af børns rettigheder, herunder arbejdende børns eget kendskab hertil.
Erfaringerne har således vist, at elever fra UCEP har bidraget til positive forandringer i de lokalsamfund hvor UCEP opererer, samt medvirket til at deres familier i højere grad har kunnet deltage i de lokale aktiviteter, som har styrket familiernes sociale og økonomiske status.
Projektbeskrivelse
I den foreslåede 3-årige projektperiode vil der især blive lagt vægt på
at sikre godt 22.000 arbejdende børn mulighed for en uformel grundskoleuddannelse svarende til 8. klasse,
at give børn i industri- og slumområder adgang til målrettet teknisk uddannelse og træning,
at etablere forbindelser til lokale arbejdsgivere med henblik på at sikre elevernes beskæftigelse,
at vedligeholde et miljø på skolerne, der er egnet til at fremme børnenes indlæring, og inddrager hensyn til ligestilling mellem kønnene,
at arbejde for at den bangalske regering opprioriterer arbejdende og underprivilegerede børns behov og rettigheder i det offentlige skolesystem samt
at styrke UCEPs egen institutionelle kapacitet.
Gennem organisationens udannelsesprogram vil UCEP skabe muligheder for, at særligt sårbare grupper af børn, og dermed deres familier, kan bryde ud af ekstrem fattigdom. Gennem mange års erfaring har man etableret en fleksibel og beskæftigelsesorienteret model for undervisning, der har vist sig særdeles effektiv i forhold til arbejdsmarkedet.
Programmet supplerer det statslige uddannelsesprogram, der hverken på nuværende tidspunkt eller i nær fremtid kan antages at tilbyde UCEPs målgruppe et relevant undervisningsforløb.
Da projektet retter sig mod de fattigste, er der heller ikke i den foreslåede projektperiode mulighed for, at UCEP kan opnå at blive selvfinansierende. UCEP forventer imidlertid at være i stand til at finansiere 15 pct. af den nye fase, hvilket er en stigning fra kun 3 pct. i slutningen af 1990erne.
Økonomisk bæredygtighed prioriteres højt af organisationen. Der arbejdes med at udvikle nyskabende metoder til at styrke det finansielle grundlag, herunder bl.a. partnerskaber og levering af tjenesteydelser til lokale virksomheder og offentlige myndigheder. Der er således f.eks. kontakt til partnere under det dansk støttede Privat Sektor program.
Herudover vil UCEP i den kommende fase styrke sin fortaler- og lobbyvirksomhed bl.a. for at øge regeringens opmærksomhed på nødvendigheden af at inddrage underprivilegerede børns særlige behov i det offentlige skolesystem, samt ved at fremme organiseringen af lokalsamfund, civilsamfund og forældre med henblik på at styrke kravet herom over for regeringen.
I 2003 gennemførtes en omfattende undersøgelse af UCEPs virksomhed. Konklusionerne var altovervejende positive og på linje med Danidas erfaringer fra samarbejdet med organisationen.
På baggrund af de fremkomne anbefalinger, vil der i den kommende fase blive taget en initiativer for bl.a. at modernisere organisationsstrukturen, styrke den langsigtede planlægning og identificere områder for indtægtsdækket virksomhed og sponsorstøtte.
Budget
Det samlede budget vil over de 3 år andrage 69,8 mio. kr. UCEPs eget bidrag vil være 10,6 mio. kr. De resterende udgifter på 59,2 mio. kr. fordeles som følger:
Danida 38 pct. 22,0 mio. kr.
DFID 30 pct. 17,9 mio. kr.
NORAD 17 pct. 10,4 mio. kr.
SDC 15 pct. 8,9 mio. kr.
——————————————————-
I alt 100 pct. 59,2 mio. kr.
Red Barnet (Sverige/Danmark ) vil med et begrænset beløb støtte visse aktiviteter under håndværkerskolerne.
Væsentlige risikoelementer
UCEPs muligheder for at tiltrække og fastholde kvalificeret og erfarent personale vanskeliggøres af en lønstruktur, der ikke er konkurrencedygtig i forhold til den private sektor. Gennem etablering af et godt arbejdsmiljø og ved relevante tilbud om efteruddannelse, søger man dog at imødegå dette.
Omfattende korruption i Bangladesh indebærer en generel risiko for økonomisk misbrug. Denne risiko vil kunne begrænses i tilfredsstillende grad gennem fortsættelse og styrkelse af den løbende finansielle kontrol og den interne og eksterne revision.
Da statslig finansiering af UCEPs aktiviteter ikke synes nært forestående, og da mulighederne for indkomstdækkede aktiviteter er begrænsede, vil der alene kunne skabes grobund for en relativt begrænset finansiel bæredygtighed
Kilde: www.um.dk