Chefen for Danidas evalueringskontor, Ole Winckler Andersen, afviser mandag overfor Information, at Danida får evalueringer af den danske bistand til at fremstå mere positive, end de i virkeligheden burde være.
– Hvis vi ikke synes, det er godt nok, så reagerer vi. Nogle gange har vi flere end 100 kommentarer til et udkast af en evalueringsrapport, fortæller Ole Winckler Andersen og lægger til: – Nogle synes sikkert, at vi er enormt vanskelige at have med at gøre. Men når vi bruger offentlige penge til at betale evalueringerne, så skal kvaliteten også være i orden.
I sidste måned anklagede 9 kilder i Information Danida for at være uimodtagelig over for kritik. En tidligere Danida-ansat fortalte bl.a., at evalueringerne skal skrives “utrolig diplomatisk”, hvis man vil være sikker på at blive hyret som konsulent igen.
Men sådan hænger det, ifølge Ole Winckler Andersen ikke sammen. Han forklarer, at konsulenterne skal kunne begrunde deres analyser og konklusioner grundigt. Hvis evalueringskontoret ikke mener, kvaliteten af evalueringen er i orden, kan det nægte at betale konsulenterne for deres arbejde.
– Nogle af udkastene til evalueringerne er bare ikke ret gode, når man læser dem første gang, siger den 54-årige cand.polit. til avisen.
Det er langt fra nogen selvfølge, at Danida følger de uafhængige konsulenters anbefalinger til de fremtidige bistandsprogrammer. Efter en evaluering er færdig, holder ministeriet et internt møde og beslutter, om de vil følge anbefalingerne eller ej.
– Vi beder ikke nogen om at lave noget om. Ministeriet vælger nogle gange ikke at følge anbefalingerne. Men det har evalueringskontoret ikke noget med at gøre, understreger Ole Winckler Andersen, der overtog chefstolen i kontoret for godt 2 år siden og har beskæftiget sig med bistand siden 1993.
Ole Winckler Andersen fremhæver overfor Information, at der er mange andre former for viden, end den man finder i danske evalueringer, som er relevant for den måde, bistandsprogrammerne udformes på. Derfor vil Danida i højere grad basere sig på at inddrage andres viden bl.a. fra forskning og udlandet.