Mange husker nok skoletidens lærdom om dansk landbrugs succesrige eksport af bacon til englændernes morgenborde, men hvor mange ved, at en ny storeksport fra landbruget præger udførslen af produkter til verdens nye fremstormende forbrugersamfund – Kina.
Ikke desto mindre ventes vor eksport af fødevarer og andre landbrugsprodukter at slå rekord i år på det kinesiske marked med minkskind som den absolutte centrale eksportvare.
Berlingske skriver, at ifølge brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer udgjorde fødevareeksporten, inklusive fiskeprodukter, til Kina og Hong Kong i første halvår af 2013 i alt 10,4 milliarder kr..
Det er en vækst på 38 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor tallet var 7,5 mia. kr.
Det betyder, at eksporten for hele året ventes nå op på 16 til 17 mia. kr. mod 14 milliarder i fjor.
Af de 14 milliarder tegnede minkskind sig alene for 11 milliarder i fjor og i år ventes minkskind til Kina at give valutaindtægter til Danmark på 12-13 mia. kr.
Så successen med minkskind til de stadig mere velhavende kinesiske aftagere er til at tage og føle på.
Sidste år eksporterede danske virksomheder for over 100 milliarder kr. til Kina, når alt regnes med.