Dansk par til Palæstina med Grundtvig i bagagen

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Vi danskere forstår ikke Det Arabiske Forår, fordi vi lukker øjnene for den religiøse dimension. Ja, vi fatter ganske enkelt ikke, at troen kan være en del af menneskers hele liv og hverdag.

Af Camilla Wass

Og dét på trods af, at vores egen revolution – opgøret med enevældet – skete efter en religiøs vækkelse.

Det pointerer en af landets mest markante NGO-profiler, Christian Balslev-Olesen, der sammen med sin kone Birgitte er ny direktør for Det Danske Hus i Palæstina, der ligger i Ramallah på den besatte Vestbred af Jordan–floden

Det er tid til at hive gode gamle Grundtvig op af mølposen og støve ham lidt af – tid til at kaste et blik på de begivenheder, der førte til opgøret med enevældet i Danmark.

For der er rigtig mange fællestræk mellem danskernes revolution i 1840’erne og Det Arabiske Forår. Det startede med en religiøs vækkelse – og hvis vi vil forstå de arabiske revolutioner rigtigt, så skal vi åbne vores øjne for netop den religiøse dimension, mener nødhjælpsveteranen Christian Balslev-Olesen.

”Vi danskere er så skræmte over at se religion som religion, at det blokerer for en forståelse af, hvad der sker i den arabiske verden. Men hvis man ikke har historien, traditionen, kulturen og religionen med som en faktor, så får man ikke den rigtige fortælling om det, der sker,” anfører han.

Forandringer kommer nedefra

Christian Balslev-Olesen er en garvet herre, når det kommer til nødhjælpsarbejde og opbygning af civilsamfund. Han var fra 1992-2002 generalsekretær for Folkekirkens Nødhjælp og har senere stået i spidsen for UNICEF i Somalia og Eritrea.

Desuden har han været i Yemen op til Det Arabiske Forår og har for nylig været udsendt til Libyen for UNICEF. Grundtvig har været hans faste rejsekammerat, når han har begivet sig ud i verden for at lave humanitært arbejde, og han er også med på rejsen til Palæstina.

”Alt, hvad jeg har lært af mine mange år i denne her business er, at forandringer skal gro nedefra, hvis de skal være bæredygtige, og derfor er det vigtigt at holde fast i den grundtvigske tanke omkring folkeoplysning”, gør hangældende og lægger til:

“Kigger vi på vores egen revolution – dengang i 1840’erne, hvor vi fik afskaffet enevældet, så bundede den dybest set i en ny selvbevidsthed hos bønderne. Gennem en religiøs vækkelse fik de en identitet og en selvtillid til at sige at ’nok er nok’, og de samlede sig uden om kongens og præstestandens kontrol”.

“Grundlæggende skete der det, at der med de religiøse vækkelser blev skabt en personlig frihed – og det blev fundamentet for de forandringer, der skete i samfundet.”

En folkelig vækkelse

Christian Balslev-Olesen har talt sig varm – og det gælder om at holde tungen lige i munden, mens han levende og engageret trækker spor fra Grundtvigs tid op til Det Arabiske Forår.

”Vi burde være langt bedre til at analysere og se, hvad det er, der har gjort, at folk i den arabiske verden har rejst sig. Det er jo ikke bare på grund af nogle forfærdelige diktatorer – det handler også om, at folket har oplevet en vækkelse og har fået en helt ny selvforståelse.”

“Vi er skræmte over, at folk definerer sig selv ud fra religionen. Men hvis vi træder et skridt tilbage, og prøver at sætte os ud over vores egen frygt, ja – så er der faktisk mange fællestræk mellem Det Arabiske Forår og vores egen revolution”.

“Udviklingen mod folkestyre og demokrati begyndte som en religiøs frihedsbevægelse – og faktisk er det også dét, der foregår lige nu i den arabiske verden.”

Christian Balslev-Olesen er uddannet teolog og det ser han som en stor fordel i arbejdet med den arabiske verden:

”I kraft af min baggrund som teolog har jeg fået nogle redskaber til at forstå religion som religion og ikke bare som en trussel eller som politik”.

“Hvis vi f.eks. ikke forstår Det Muslimske Broderskabs sociale engagement som tro, men kun ser det som politik, så går vi fejl af dem som mennesker. Jeg mener selv, at jeg er rustet til at se nogle dimensioner, som let bliver overset,” siger han.

Har set alt med magthavernes briller

Læs videre på
http://www.detarabiskeinitiativ.dk/dai.nsf/Doc/tilpalaestinamedgrundtvig?OpenDocument

Journalist Camilla Wass er redaktør af nyhedsbrevet om Det Arabiske Initiativ.

Kilde: Nyhedsbrevets seneste udgave onsdag