Når danskerne køber Max Havelaar-mærkede varer, må de meget gerne også være økologiske. Det er noget særligt for det danske marked, skriver Max Havelaar Danmark i sit seneste elektroniske nyhedsbrev.
I 2004 viste salgstallene fra det danske marked en klar tendens: omkring 70 procent af de solgte Max Havelaar-mærkede produkter var samtidig også økologiske, målt i volumen.
Generelt er der et større salg af Max Havelaar-mærkede varer, men det er særligt de varer som både er Fairtrade og økologiske som får salgskurven til at pege opad.
I Danmark er kombinationen Fairtrade-økologi meget stærk. I Norge og Finland udgør andelen af de økologiske Fairtrade varer til sammenligning omkring 30 procent. I hele Fairtrade-systemet, med alle 20 forbrugerlande, var kun 1/5 af de solgte varer både Fairtrade og økologiske.
Men hvorfor er økologi så populært for danskerne? En vigtig faktor er hensynet til miljøet og naturen. I en undersøgelse foretaget for Økologisk Landsforening i 2003 angav 39,2 pct., at de valgte økologi for naturens skyld. Men topscoreren var sundhedsmotivet med en tilslutning på 44,7 pct..
Noget tyder på at danskerne altså gerne vil kombinere de mere personlige bevæggrunde (min sundhed) med de mere miljø- og alment menneskeligvenlige (naturen og andre mennesker).
Men hvorfor er alle Fairtrade varer ikke økologiske? En af grundene er at nogle af de fattigste bønder ikke har råd til det. Det koster nemlig en mindre sum at have et økologisk bevis og at blive kontrolleret, og det er penge som de mest udsatte producenter ikke har.
Der er dog netop oprettet en fond i FLO, der skal støtte producenter, som ikke har råd til en økologisk certificering.
En anden grund er, at hvis man allerede dyrker jorden med kunstgødning, tager det tid, penge og viden at omlægge til økologisk produktion. Men mange producenter arbejder hen imod det, fordi der bliver betalt en ekstra Fairtrade bonus for økologiske varer og fordi det økologiske marked er i vækst, hedder det.
Læs mere på www.maxhavelaar.dk