Af Lis Garval, U-landsnyt.dk
Der er 14 marokkanske kvinder i bogen “Moroccan women: Invisible success stories”. Men der kunne være 1400. Kvinder, som vender op og ned på det stereotype billede af slørklædte, undertrykte arabiske kvinder.
Det kom tydeligt frem, da bogen onsdag blev lanceret i KVINFO. Lisbeth Pilegaard, der er leder af KVINFO’s Mellemøst- og Afrikaafdeling, lagde ud med at understrege, at bogen er et farvel til opfattelsen af marokkanske kvinder som ofre, som skrøbelige, som nogle, der ikke tager del i samfundslivet.
Den viser et nyt – et aktuelt – billede af kvinder i Marokko. Af kvinder, der fungerer på lige fod med mænd. Af kvinder, der både kan og vil. Af kvinder, som har succes.
Marokkos ambassadør i Danmark, Raja Ghannam, fulgte op med at fortæller, hvordan ligestilling er en igangværende proces, og at man er nået ret så langt i Marokko. Der er sket store fremskridt de seneste 10 år.
Og hun gav sig selv som eksempel: Da hun gik ind i diplomatiet, havde hun ikke forestillet sig, at hun skulle ende som ambassadør. Det var utænkeligt dengang. I dag har Marokko 10 kvindelige ambassadører af i alt 84. ”Måske ikke imponerende, men vi er på vej,” som hun sagde.
Og så tilføjede hun, at kvindernes mangel på ligestilling var tydelig i FN, hvor hun arbejdede i 10 år: ”Når man kom ind i Sikkerhedsrådet sad der slips og mørk jakke ved siden af slips og mørk jakke, ved siden af slips og mørk jakke. Ikke en farve – i hvert fald ikke i den fine første række. Ikke en kvinde. Det var også ændret sig. Lidt.”
“Moroccan women: Invisible success stories” er produceret som led i KVINFO’s bilaterale marokkansk-danske projekt med fokus på kvinders lederskab og økonomiske indflydelse – et projekt, der skal fremme dialogen mellem Danmark og den arabiske verden, og som finansieres af udenrigsministeriet.
”Jeg håber virkelig, at bogen vil få manges øjne op for, hvor stærke marokkanske kvinder er,” siger bogens forfatter Nadia Lamhaidi til U-landsnyt.dk. ”Der er så mange kvinder, der har succes, men ingen ved det. Hverken i Marokko eller i andre lande. Og for at være en rollemodel og kunne inspirere, skal man jo være kendt.”
Bogen blev lanceret i Rabat i oktober og har været pænt omtalt i de marokkanske medier. ”Der har været både radio- og TV-interviews med nogle af succes-kvinderne, og det er vigtigt. Vi skal have medierne med, hvis der skal ske en ændring i de stereotype kønsopfattelser,” siger Nadia Lamhaidi, der er professor og forsker på det marokkanske institut for information og kommunikation i Rabat (l’Institut Supérieur de l’Information et de la Communication).
Hun har 15 års erfaring med uddannelse af journalister og NGO’er i medieforhold og social kommunikation og ved, at der skal konstant og hårdt arbejde til, hvis der skal rokkes ved traditionelle opfattelser. ”Vi skal følge op, hvis bogen skal have en gennemslagskraft,” siger hun. ”Kun begyndelsen er gjort.”
Og hun er glad for, at mere end halvdelen af eleverne på instituttet er kvinder. Når de er færdige, kommer der flere kvinder i medie-verdenen, og alene det er endnu et skridt i den rigtige retning – væk fra slips og mørk jakke.
Som bogen fortæller, er der allerede i dag en marokkansk kvinde, der er formand for en fodboldklub og er en kvinde, der både har sit eget firma og kører rally i ørkenen.
Usædvanligt at læse – både for marokkanere og danskere, og forhåbentligt en ny viden, der rokker ved forældede opfattelser.