Lige nu finder en af verdens største kunstbegivenheder Documenta sted i Kassel. I år er særligt Afghanistan stærkt repræsenteret på udstillingen.
Documenta afholdes hvert femte år. I år er det 13. gang, at Kassel er centrum for en kunstudstilling af dimensioner. Løjerne strækker sig traditionen tro over 100 dage og slutter den 16. september.
Kunstudstillingen begyndte i 1955 som en saltvandsindsprøjtning til den tyske samtidskunst. I en årrække havde nationalsocialismen dikteret den kulturpolitiske dagsorden i landet. Documenta var et opgør med denne tradition.
Kunst fra 56 lande
I dag – 57 år efter den første udstilling – er der i mere end een forstand højt til loftet, når den middelstore tyske by Kassel inviterer publikum til at opleve kunst fra hele verden på lokale venues. Byens parker, et nedlagt hospital og banegården er blandt de mange af byens rum, hvor kunsten kan opleves.
300 kunstnere fra 56 forskellige lande udstiller her deres billedkunst, skulpturer, tegninger, videoer, installationer og performance-kunst en masse.
Hyldest til afghansk opfindsomhed
Et af de tilbagevendende emner på årets Documenta er krigens traumer, skriver New York Times. Der er således fokus på især Kabul, hvorfra udstillingen har hentet ikke mindre end 30 kunstnere.
En af dem er Yusuf Asefi. Han er kunstneren bag en række Van-Gogh-lignende landskabsmalerier. Og så er han det, man ville kalde en ægte kunst-helt.
Det interessante ved hans malerier er ikke så meget det øjensynlige kunstværk foran én, men mindst lige så meget det der ligger bag. Asefis landskabsmalerier dækker nemlig over ældgamle kunstværker, som før Taliban hang på det nationale museum i Kabul, og som pga. deres motiver af mennesker og dyr var i fare for at blive tilintetgjort af Taliban.
Med vandopløselige farver malede Asefi og hans medhjælpere over dette og cirka 80 andre malerier og reddede således klenodierne og en vigtig del af den afghanske kulturarv.
”Extra-Occidental Cultures”
I Fridericianum, som er Documentas oprindelige venue, viser den algerisk-franske Kader Attia sine reflektioner over kunst, kolonialisme, og afrikansk kropsudsmykning gennem en installation, der er blevet kaldt både foruroligende og fascinerende.
I installationen “Repair from Occident to Extra-Occidental Cultures” kan publikum opleve en labyrint af afrikanske artefakter:
Koloniale tekststykker, træudskårne buster og en billedserie, der viser de skamferede ansigter af europæiske soldater fra Første Verdenskrig sammenstillet med afrikanske masker.
Snapshots hjemmefra
Går man om bag den prægtige bygning til et tidligere hospital, udstiller en anden afghansk kunstner, Berlin-baserede Jeanno Gaussi gamle familiefotografier gengivet gennem oliemalerier malet af Ustad Amin Sharif.
Og tager man forbi Neue Galerie, kan man opleve den egyptiske kunstner Wael Shawsky’s dukketeater-musical i videoen ”Crusades Cabaret” om den tidlige kontakt mellem arabisk og europæisk kultur.
Mulighederne og indtrykkene i Kassel er mange disse dage. De, som har været der, siger, at man skal bruge minimum to dage på udstillingen. Mindre gør det ikke.
Documenta 13 finder sted i Kassel, Tyskland, og varer indtil den 16. september.