DR: Klimanetværk arbejder i virkeligheden for DSB

Forfatter billede

Netværket Copenhagen Climate Network virker for en effektiv, strategisk og global miljøpolitik. Men ifølge reklamebureauet Waterfronts direktør Lars Poulsens egne underretninger til DSB’s ledelse er netværket i høj grad også et redskab for DSB.

Det fremgår af interne dokumenter, som DR-programmet 21 SØNDAG er kommet i besiddelse af, skriver DR online lørdag.

“Waterfront Communications etablerede med DSB`s støtte CCN (Copenhagen Climate Network, red.) og Magasinet Climate. (…) Der kan opstå rygter om politisk kontrol med DSB`s interne medier. Climate fremstår neutral i disse sammenhænge og kan agere frit – på vegne af DSB”, skriver direktør i Waterfront Lars Poulsen i en mail til DSB’s ledelse.

Magasinet Climate udkommer i op til 5.000 eksemplarer og bliver distribueret til politikere, virksomheder og togpassagererne i DSB’s kupeer på første klasse. Men ingen steder fremgår det, at magasinet plejer DSB’s interesser.

Politikere føler sig ført bag lyset

Flere prominente politikere har været formænd for klimanetværkets rådgivende bestyrelse. Men ingen af har fået at vide, at netværket er en platform for DSB.

En af dem er miljøminister Ida Auken (SF), som var formand, indtil hun blev minister i 2011.

“Jeg fik CCN (Copenhagen Climate Network, red.) præsenteret som et virksomhedsnetværk for grønne virksomheder. De fortalte mig ikke, at det var Waterfront og DSB, der stod bag”, siger hun til 21 SØNDAG.

Socialdemokraternes medlem af Europaparlamentet Dan Jørgensen overtog formandsposten efter Auken, og han er “rasende over at være ført bag lyset. Mit navn er blevet brugt til at legitimere et produkt, som ikke er, hvad det giver sig ud for at være”.

Bestyrelsesformand for Copenhagen Climate Network og tidligere ansat i Waterfront Niels Jørgen Langkilde ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge DSB har betalt til netværket.

Men han siger til 21 SØNDAG, at han kun kender til støtte, der er kommet gennem annoncekøb i magasinet Climate.

Han afviser, at netværket direkte har arbejdet for DSB: “Det må stå for Lars Poulsens (direktør i Waterfront, red.) regning”, gør han gældende.