Mure og bygninger er arena for ny feministisk aktivisme i post-revolution Egypten. Kunstner og kunsthistoriker Huda Lutfi fortalte om, hvor feministiske grafittikampagner bryder stereotyper, i et fyldt KVINFO-bibliotek i sidste uge.
Hvis man som araber vil fornærme nogen groft, er en af de kraftigste bespottelser at kalde eller afbilde vedkommende som kvinde i en eller anden form. Og den form for fastgroet sexisme i tale- og billedsprog ses nu tydeligt rundt om på mure og bygninger i for eksempel Kairo, efter at de folkelige oprør i den arabiske verden har givet ny luft og lidt større spillerum til grafitti og andre aktivistiske gadekunstformer.
Det skriver KVINFO i deres seneste nyhedsbrev.
“Gender Representation and Graffiti Art post January 2011” var emnet, da Huda Lutfi – egyptisk kunstner og kunsthistoriker aktuel med bogen “Huda Lutfi” fortale om sine erfaringer bakket op af kunstner og DJ Katrine Ring, som også var ordstyrer i den efterfølgende diskussion.
Kunstnerisk modtræk
Men der findes også modtræk og grupperinger, som går til angreb på ”de kulturelle fordomme rettet mod halvdelen af befolkningen,” som Huda Lutfi forklarede det, mens hun fortalte om gruppen Grafitti Harimi; (kvindelig grafitti) en feministisk grafitti-kampagne, der skal bryde med kønsstereotyper i det offentlige rum.
”I Vesten er det en udbredt stereotyp, at tildækkede kvinder altid er undertrykte, men også i vores egen kultur er den opfattelse udbredt. Der er tale om en slags kulturel stagnation, og man skulle forvente, at den kom fra de konservative, men den hersker også blandt unge aktivister,” sagde Huda Lutfi.