Danmarksindsamlingen 2019
Indsamlingsshow på DR1 lørdag 2. februar.
Det er 13. år i træk at indsamlingen kører.
Der er 12 organisationer med i indsamlingen.
- Plan Børnefonden
- Care
- Dansk Folkehjælp
- Dansk Flygtningehjælp
- Folkekirkens Nødhjælp
- Oxfam IBIS
- Læger uden Grænser
- Mellemfolkeligt Samvirke
- Red Barnet
- Røde Kors
- SOS Børnebyerne
- UNICEF
I 2005 lancerede Folkekirkens Nødhjælp ”Giv en ged”-konceptet, der i sin enkelthed går ud på, at man giver en donation på et beløb, der kan betale for en ged til en familie i et udviklingsland.
Giveren får et gavekort, som man bruges som gave. Konceptet blev hurtigt populært og skaffede organisationen et solidt antal donationer. Siden da er der kommet meget mere end geder på hylderne.
Nu er der kommet en ny webbutik, hvor man kan købe nyttige ting til udsatte piger i udviklingslandene, som er hovedpersonerne i dette års udgave af Danmarksindsamlingen. Det er The Girl Shop, hvor man f.eks. kan købe et sminkesæt til den helt unge prostituerede:
”Alle små piger elsker at pynte sig, sætte hår og lægge makeup, og for den helt unge prostituerede er det særligt vigtigt med den rigtige sminke. I dette fine sæt medfølger både øjenskygge, læbestift, kindrødt og hårpynt. I sminke til børn skal man være særlig opmærksom på parfume, farvestoffer og konserveringsmidler. Det er de stoffer, der især kan give allergi. Dette fine sminkesæt er kontrolleret og CE-mærket.”
Forvirret og provokeret
Ovenstående og lignende tekster har fået en del mennesker til tasterne i de seneste dage. Mange er blevet forvirret og provokeret af kampagnen, som nogle har opfattet som støtte til børneægteskaber, børneprostitution og brugen af børnesoldater.
Kampagnen er blevet promoveret kraftigt på bl.a. Facebook og provokationen har været helt bevidst. For indsamlingens fokus – at hjælpe udsatte og fattige piger i fattige lande – er noget, som de fleste er enige om er en god idé. Derfor har organisationerne svært ved at få en samtale i gang, som anses for nødvendig for at engagere folk. Det fortalte kampagnens talsperson Anne Rørbæk i programmet Shitstorm på DR’s P1 lørdag 26. januar.
Hun betegner kampagnen som en kalkuleret shitstorm.
Den leger med ”Giv en ged”-konceptet og de velkendte rammer for online-butikker. Men formen er grotesk. Det har organisationerne bag indsamlingen følt var nødvendigt for at trænge igennem og røre folk på deres følelser, fortæller hun videre.
Mange kommentarer på Facebook har været fordømmende eller uforstående – en shitstorm, som det populært kaldes. Og her har kampagnens medarbejdere siddet klar til at svare på kritik og forklare baggrunden.
Kritikere mener, at organisationerne på den måde har risikeret indsamlingens og deres egen troværdighed og Anne Rørbæk erkender da også, at hun og hendes kollegaer har været nervøse for om det kunne give bagslag. Hun mener dog, at det er lykkedes at gribe en stor del af kritikken og vende det til en masse små ”samtaler”.