Som led i sin ”We Can End Poverty”-kampagne har FN lanceret en europæisk reklame-annonce konkurrence og udlover 5.000 euro (ca. 37.000 kr.) for den bedste annonce, der kan øge opmærksomheden omkring fattigdomsbekæmpelse. Pengene er doneret af det spanske EU-formandskab.
– Med sigte på topmødet om 2015 Målene (MDG´erne) i New York til september er målet med denne web-baserede kampagne at øge opmærksomheden omkring MDG´erne blandt europæiske borgere ved at gøre brug af kontinentets omfattende kreativitet, sagde Afsan Bassir-Pour, direktør for UNRIC, FNs regionale informationscenter i Bruxelles, ved lanceringen af konkurrencens hjemmeside www.wecanendpoverty.eu
Konkurrencens slogan er “slip kreativiteten løs mod fattigdom”. Der er allerede modtaget 760 forslag fra 31 lande og har været 61.000 hits på konkurrences hjemmeside fra 125 lande.
– Vi vil gerne have mange flere forslag fra Danmark og de andre nordiske lande. Vi er vant til, at de nordiske lande spiller en stor rolle i FN, men denne gang er de fleste forslag kommet fra Frankrig, Portugal , Italien og Polen, siger kampagnekoordinator Arni Snævarr.
Mange fremtræ-dende europæiske aviser deltager i konkurrencen som partnere, inklusiv the Guardian (England), El Pais (Spanien), La Stampa (Italien) Morgunblaðið (Island) og Libéra-tion (Frankrig).
Konkurrencen er åben for alle borgere i de 48 europæiske lande, både amatører og professionelle og løber frem til 30. juni.
– Det, som det virkelig drejer sig om, er at få alle borgere i Europa til at forstå, at 2015 Målene tilhører alle og at denne konkurrence er en god måde at få aktiveret vore borgere på, siger den spanske udviklings-minister Soraya Rodrigez.
Selv om konkurrencen kun er åben for borgere i Europa, kan alle tage del i kampagnen ved at stemme på finalisterne.
Når konkurrencen slutter, udvælges 30 finalister, 15 på baggrund af afstemningen på hjemmesiden, 15 af de 15 arrangører.
Den endelige vinder vil blive valgt blandt de 30 finalister af et ekspert-panel bestående af fremtrædende reklamefolk og markedsførings-eksperter samt kunstnere, designere, bl.a. Jacques Séguéla, viceformand for den internationale markedsførings-gruppe Havas.
– Hvis denne konkurrence kan ændre situationen for bare en enkelt person, der lever i ekstrem fattigdom, er den det hele værd, bemærker den amerikanske fotograf og jury-medlem Gary Knight.
Andre jury-medlemmer er designer Piet Boon, den belgiske modedesig-ner Martin Margiela og FNs vicegeneralsekretær for kommunikation, Kiyo Akasaka.
For flere detaljer, inkl. regler for at deltage i konkurrencen, se www.wecanendpoverty.eu
Yderligere oplysninger hos: Ms. Afsane Bassir-Pour (e-mail: [email protected] eller tlf: +32 2 788 8450) eller Mr. Arni Snævarr (e-mail: [email protected] eller tlf.: +32 2 788 8467).
Árni Snævarr
Information Officer for the Nordic Countries
United Nations Regional Information Centre
UNRIC, Rue de la Loi 155, 1040 Brussels