FLSmidth indrømmer nu åbent ifølge Berlingske, at koncernen i et vist omfang betaler ekspeditionsgebyrer, såkaldte “smørepenge” til toldere i bl.a. Nigeria, Pakistan og Kina.
Det er alle lande, hvor smørelse er en integreret del af forretningskulturen.
Betaling af smørelse er en praksis, der efter britisk lov er lig med bestikkelse, og Christian Honoré fra revisionsselskabet KPMG, der rådgiver virksomheder i antikorruptionslovgivning, advarer da også mod brug af smørelse. Hans anbefaling til danske virksomheder er, at de ikke skal tillade bestikkelse i nogen form. Det gælder også smørelse, skriver Berlingske onsdag.
Hvis smørelse er en del af firmaets måde at drive forretning på, risikerer det at blive idømt en stor bøde og konfiskation af profitten.
FLSmidth har tilsluttet sig FN’s Global Compact med globalt accepterede princippere for god forretningsførelse og om anti-korruption, men betaler altså smørelse. NKT på sin side nægter at betale “ekspeditionsgebyrer”.
FLSmidths administrerende direktør Jørgen Huno Rasmussen forklarer til avisen, at FLS risikerer at skulle vente op til trekvartår, før der er grønt lys til at få containere ud gennem havnene. En ventetid selskabet undgår ved at betale smørelse på f.eks. 20 til 40 dollar til toldembedsmænd i afrikanske havne.
“Der er steder i verden, hvor det i ptraksis er umuligt at operere for os, hvis vi forbyder vores folk at betale”, siger han. “Vi kan ikke afskaffe facilitation paymentsover natten.”