FN-forbundet: Bistanden via FN udsultes groft – og regeringen vil skjule det

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Faktisk er omfanget af den danske bistand til FN-systemet nede på et rekordlavt niveau – blot 11 procent af bistanden som helhed, gør FN-forbundet gældende. Samtidig med at der er mere behov for den end nogensinde.

Det fik Mogens Lykketoft, der netop nu afslutter sin tid som FN-formand, til at konkludere, at han ikke kunne være blevet valgt til posten – se https://globalnyt.dk/content/lykketoft-efter-sparekniven-jeg-kunne-ikke-blive-fn-formand-i-dag

Hvis nogen skulle have glemt, HVOR altomfattende Venstre-regeringens milliardsparekniv over u-landshjælpen er, kan de hente alle oplysninger på https://globalnyt.dk/content/stor-analyse-bistanden-skaaret-ned-til-sokkeholderne-paa-alle-felter

DOKUMENT

FN-forbundets høringssvar ang. udkast til lovforslag om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde

FN-forbundet har medvirket til at udarbejde det fælles høringssvar indsendt af 92-Gruppen og Globalt Fokus, som vi fuldt ud bakker op om – herunder at vi støtter forslaget om en revidering af loven om internationalt udviklingssamarbejde.

Ikke mindst da de seneste år har budt på store forandringer i internationalt udviklingssamarbejde, bl.a. med vedtagelsen af FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling, klimaaftalen ved COP 21 i Paris og Financing for Development-konferencen i Addis Abeba.

§1 Målsætning

FN’s Verdensmål bliver rammen for det globale udviklingssamarbejde de næste 15 år, hvorfor det er naturligt at en reference skrives ind i lovens formålsbestemmelse, ligesom referencerne til FN-pagten, Verdenserklæringen om Menneskerettigheder og FN’s konventioner om menneskerettigheder bibeholdes.

§5 i Generelle bestemmelser

Til gengæld kan FN-forbundet ikke støtte forslaget om at Udenrigsministeriet ikke længere skal være forpligtet til at fremlægge udgiftsrammer fordelt på bilaterale og multilaterale udviklingsaktiviteter. Forslaget vil betyde, at synlighed og dermed opbakning til den multilaterale bistand let går tabt.

Det vil være en meget uheldig udvikling, da FN-systemet er pålagt hovedansvaret for at løfte 2030-dagsordenen.

Samtidig vil det indebære øget fare for, at problemer vedr. uhensigtsmæssig fordeling af bistand til multilaterale organisationer på kerne- og øremærkede bidrag (som påpeget i seneste DAC Peer Review) ikke får den nødvendige synlighed og bevågenhed.

FN-forbundet vil advare imod udsultningen af den multilaterale bistand, som det stillede forslag vil bidrage til at skjule.

Med de indtil nu fremlagte redegørelser kan vi se dels den fortsat skæve fordeling mellem den bilaterale og multilaterale bistand (hvor de seneste tal viser et fald i fordelingen til det multilaterale område fra 41 procent i 2004 til 21 pct. i 2015), dels udsultningen af den del af den multilaterale bistand, der direkte går til at sikre opfyldelsen af FN’s Verdensmål.

Fraregner man bistanden via EU og ser på resten af den multilaterale bistand, der primært kanaliseres via FN, så er den multilaterale bistand faldet fra 32 pct. i 2004 til 11 pct. i 2015.

Det er uholdbart, at man 'udsulter' den del af det multilaterale system, som skal sikre, at vi når verdensmålene og realiserer en bæredygtig udvikling.

Det er helt i orden, at bistanden via EU tilgodeses, men det må ikke ske på bekostning af den globale indsats, som netop er vejen til at sikre universelle løsninger, hvor både rige og fattige lande samarbejder.

Vi er generelt bekymrede over manglen på gennemskuelighed i ministeriets udgiftsrammer, herunder at man ikke længere opgør bistanden fordelt på en fattigdomsorienteret- og en global ramme.

Gennemsigtighed i budgetter og regnskaber samt åbenhed om udviklingen gennem løbende og detaljeret opdatering af Danidas offentligt tilgængelige database er en grundsten i et oplyst demokrati og ethvert skridt væk fra transparens er problematisk.

§9 Investeringsfonden for Udviklingslande

Vi henviser til kommentarerne i det fælles høringssvar.

§ 10 Organisering af udviklingsfaglig rådgivning

Vi henviser til kommentarerne i det fælles høringssvar, herunder at UPR forstsat skal bestå af 15 medlemmer og at den strategiske rådgivning fastholdes.

Med venlig hilsen,

Jørgen Estrup                    Torleif Jonasson

Landsformand                    generalsekretær