FN: Social samvittighed betaler sig

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Det giver renere samvittighed og flottere tal på bundlinjen for danske virksomheder at tilslutte sig FNs 2015 Mål. Det viser erfaringer, som bliver præsenteret på en konference, der finder sted på AroS Kunstmuseum tirsdag.

På konferencen deltager bl.a. udviklingsminister Ulla Tørnæs (V), fhv. admin. direktør i Novo Nordisk, Mads Øvlisen, og direktør for FN i København, Jakob Simonsen.

En undersøgelse udført af den internationale investeringsbank Goldman Sachs viser, at virksomheder, der har tilsluttet sig spilleregler som f.eks. FNs Global Compact, i snit indtjener 25 procent mere end virksomheder i samme branche, som står udenfor

Global Compact er på globalt plan det største initiativ indenfor Cooperate Social Responsibility (CSR- social ansvarlighed/samfundssind).

I al enkelhed er det et sæt etiske og praktiske spilleregler fra FN, som virksomheder over hele verden frivilligt kan skrive under på. Reglerne handler bl.a. om at betale ansatte en ordentlig løn, fraskrive sig børnearbejde, tage vare på miljøet, respektere menneskerettigheder og sikre ligestilling mellem mænd og kvinder.

– Global Compact har vist sig at være en ubetinget succes. Den første danske virksomhed kom til for fem år siden – i dag er 62 firmaer og organisationer med. I begyndelsen var det frontløbere som Novo Nordisk og Danfoss, men nu er trenden, at også små og mellemstore virksomheder slutter op, siger direktør for FN i København, Jakob Simonsen.

– Ude i verdens fattige lande kan virksomhederne typisk bruge Global Compact til at promovere sig som attraktive arbejdspladser, der behandler deres ansatte ordentligt og tager vare på miljøet. På den hjemlige scene kan Global Compact bruges offensivt i markedsføring af både produkt og virksomhed, anfører Jakob Simonsen og lægger til:

– Men de mest fremsynede danske virksomheder er gået skridtet videre og har fået øjnene op for de kolossale markeder, u-landene er. Selv om købekraften per indbygger er lav i den fattigste del af verden, er markederne jo enorme på grund af befolkningstætheden. Det er en virkelighed, som flere og flere danske virksomheder er i fuld gang med at investere i, siger Simonsen, som ser store muligheder for fremtiden:

– Hvis virksomhederne vel at mærke opfører sig ordentligt i Den 3. Verden, kan erhvervslivet blive den helt store murbrækker i forhold til at nå FNs mål om bl.a. at halvere fattigdom, reducere børnedødelighed og sikre kvinders ligestilling inden 2015.

Jakob Simonsen deltager tirsdag den 3. juni som taler på konfencen ’Global Compact og CSR – fra principper til praksis’. Det sker sammen med blandt andre Mads Øvlisen, der er europæisk repræsentant i Global Compacts internationale bestyrelse.

Se program for konferencen i u-landsnyts kalender under dato 03.06.08

Man kan læse mere om FNs Global Compact på www.unglobalcompact.org

Yderligere oplysninger om Global Compact hos Helle Johansen, Head of Business Outreach, FN i København, tlf. 35 46 70 83, mobil 20 51 77 30

Kontaktperson: Henrik Kastoft, Communication Officer, UNDP Nordic Office, Midtermolen 3, 2100 Kbn Ø, tlf. 35 46 70 00, direkte: 35 46 71 54, mobil:
51 23 28 24, e-mail: [email protected], web: www.undp.dk