Fogh: Vi vil hæve bistanden – men ingen fast stigningstakt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

VK-regeringen “lægger op til en gradvis forøgelse af Danmarks udviklingsbistand” over de kommende år udover dagens niveau på 0,8 procent af BNI (bruttonationalindkomsten).

Det sagde statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) torsdag ved fremlæggelsen af VK-kabinettets tredje regeringsgrundlag.

– Danmark er et rigt samfund, som i de kommende år godt kan aflevere lidt mere af vor rigdom, sagde Fogh Rasmussen bl.a.

Statsministeren uddybede ved at sige, at stigningstakten i u-landsmidlerne vil blive aftalt år for år i forbindelse med finanslovsforhandlingerne. Der bliver altså ikke tale om en på forhånd aftalt stigningstakt i midlerne, som er skrevet ind i regeringsgrundlaget.

– I finanslovsforhandlingerne vil vi aftale, hvor meget bistanden kan blive løftet, ligesom vi ønsker, at hovedparten af stigningen går til de fattige lande i Afrika, sagde Fogh.

Bistanden lå på 1 procent af BNI, før VK kom til i november 2001 og gennemførte en række omfattende besparelser, der i alt har tappet bistandsmidlerne for minimum 16 milliarder de seneste 6 år.

Højere u-landsbistand er en udstrakt hånd til især Ny Alliance og de radikale, der har det meget højt på den politiske ønskeseddel. Og til Socialdemokraterne, der også vil hæve u-landsbistanden.

Til gengæld er det stik imod ønsket i Dansk Folkeparti, som mener, at niveauet for den danske bistand skal ned på på 0,7 procent af BNI.

Siden 2005 har VK-regeringen på konservativ foranledning lagt sig fast på, at bistanden skal udgøre 0,8 procent af BNI.

De konservative leder, vicestatsminister Bendt Bendtsen sagde bl.a. på torsdagens pressemøde, at “vi kan ikke sætte noget åremål på”, da han blev forespurgt om, hvornår Danmarks u-landsbistand igen kunne komme op på den ene procent, som under SR.

– Regeringen har en ambition om at hæve u-landsbistanden og det tager vi så stilling til år for år, føjede han til.

——–

I nedenstående dokument-udtræk gemmer sig flere nyheder på u-landsfronten, bl.a. en Afrika-kommission og en fordobling af bistanden til kvinderettigheder

DOKUMENT: Fra VK-regeringens “køreplan” – “Mulighedernes Samfund”

Bistand til klimatilpasningsindsats i udviklingslandene

Regeringen ønsker inden for en øget bistandsramme at styrke klimaindsatsen i udviklingslandene. Det vil ske ved at opbygge en klimapulje, der gradvist skal vokse fra 100 mio. kr. i 2008 til 500 mio. kr. i 2012. Indsatsen skal bistå ikke mindst verdens fattigste lande i kampen for at begrænse og tilpasse sig menneskeskabte klimaforandringer.

Et synligt og aktivt Danmark i en globaliseret verden

Globaliseringen åbner nye muligheder for Danmark. Muligheder for at nå nye markeder. For at øge velstanden. For at få bedre jobs. Muligheder for at tage del i og påvirke en dynamisk international udvikling.

Samtidig udgør globaliseringen en historisk chance for udviklingslandene. Den stærke økonomiske vækst, særligt i asiatiske lande som Kina og Indien, har løftet millioner af mennesker ud af fattigdom.

Men globaliseringens muligheder bliver ikke til virkelighed af sig selv. Det kræver en aktiv dansk udenrigspolitik at varetage danske interesser i en globaliseret verden.

I regeringens globaliseringsreform fra april 2006 lanceres en række initiativer for at sikre, at danske interesser varetages effektivt på den internationale scene – politisk, økonomisk, kulturelt og konkret for danske virksomheder og borgere.

Det har udmøntet sig i en række konkrete initiativer, herunder lancering af en offensiv handelspolitik, en plan for markedsføring af Danmark, en udvikling af
udenrigstjenesten og nye strategier for Danmarks forhold til bl.a. vækstområderne i Asien og Latinamerika.

Konkrete initiativer:

Øget global frihandel

Regeringen vil fortsat arbejde for at liberalisere verdenshandelen gennem WTO til gavn for dansk økonomi, verdensøkonomien og udviklingslandene. Den aktuelle ”Doha-runde”, der særligt fokuserer på udviklingslandenes integration og muligheder i den globale økonomi, bør bringes til afslutning.

Samtidig bør WTO-forhandlingerne i højere grad suppleres med bilaterale og regionale frihandelsaftaler.

Handlingsplaner for Danmarks samarbejde med Indien og Kina

Som udmøntning af Asien Strategien vil regeringen i første omgang udarbejde handlingsplaner for samarbejdet med henholdsvis Indien og Kina. Dette skal bidrage til at styrke samarbejdet med disse lande om politiske, økonomiske og kulturelle spørgsmål, herunder om energi, miljø og klima.

International sikkerhed og stabilitet

De globale trusler og udfordringer kræver i stadig stigende grad globale, fælles løsninger. Danmarks sikkerhed varetages bedst gennem et styrket europæisk og transatlantisk samarbejde baseret på fælles værdier og gennem fremme af et internationalt samarbejde, især inden for FN.

Regeringen vil arbejde for, at der med styrkelsen af EUs fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i EUs nye traktat sker en markant styrkelse af EUs globale rolle. Regeringen støtter, at EU i stigende grad påtager sig ansvaret for militære og civile krisestyringsopgaver.

Regeringen vil fastholde Danmarks høje internationale engagement i fredsbevarende og fredsskabende indsatser. Vi vil tilstræbe, at Danmarks internationale engagement baseres på brede flertal i Folketinget.

Regeringen vil sikre, at erfaringerne fra de hidtidige danske engagementer, først og fremmest i Irak og Afghanistan, omsættes i fremadrettede initiativer, der kan styrke samtænkningen af den civile og militære indsats i forbindelse med danske militære indsatser.

Særligt fordi Danmark i stigende omfang er militært engageret og yder bistand til genopbygning i meget konfliktramte og farlige områder, er der behov for at styrke samarbejdet mellem civile og militære aktører.

I forhold til det danske engagement i den sydlige del af Afghanistan vil regeringen inden udgangen af 2007 fremlægge en samlet plan for den danske indsats i Helmand provinsen. I løbet af 2008 vil regeringen fremlægge en samlet flerårig Afghanistan Strategi, der rækker frem til 2012.

I forhold til Mellemøsten vil regeringen fortsætte Det Arabiske Initiativ. I forhold til den mellemøstlige fredsproces vil Danmark arbejde for, at EU er klar til at yde en markant støtte til regionen, såfremt der sker et gennembrud i forhandlingerne.

I forhold til Irak vil regeringen styrke og konsolidere genopbygningsindsatsen i 2008-2010. Endvidere vil nærområdeindsatsen blive fortsat i 2008.

Regeringen vil tage initiativ til at styrke den internationale indsats mod pirateri.

Regeringen vil sikre, at der gennemføres krisestyringsøvelser både nationalt og regionalt, herunder i samarbejde med internationale partnere.

Regeringen vil fortsat være en aktiv partner i den internationale indsats mod terrorisme og spredning af masseødelæggelsesvåben.

Konkrete initiativer:

Analyse af erfaringerne med samtænkning i Irak og Afghanistan

Regeringen vil anmode Dansk Institut for Internationale Studier om at udarbejde en analyse af de konkrete muligheder for en yderligere styrkelse af samtænkning af den civile og militære indsats i forbindelse med fredsstøttende operationer, baseret på først og fremmest erfaringerne fra de danske engagementer i Irak og Afghanistan.

Fremme samtænkning af civil og militær indsats

Regeringen vil bl.a. med udgangspunkt i en analyse fra Dansk Institut for Internationale Studier gennemføre konkrete foranstaltninger, der kan styrke og sikre gennemførelsen af den militære og civile indsats i fredsstøttende operationer. Hvis situationen i et område vanskeliggør civile organisationers indsats, skal forsvaret kunne bidrage til at løse sådanne opgaver.

Plan for indsats i det sydlige Afghanistan

Regeringen vil inden udgangen af 2007 fremlægge en samlet plan for det danske engagement i det sydlige Afghanistan, som vil indeholde pejlemærker for den militære indsats inden for den NATO-ledede operation, for den danske udviklingsindsats og for samtænkningsaktiviteter.

Afghanistan strategi

Regeringen vil i løbet af 2008 fremlægge en samlet Afghanistan Strategi 2008-2012, der i forlængelse af Afghanistan Strategi 2005-2009 fastlægger hovedlinjerne og rammerne for den danske bistand og militæ re indsats i Afghanistan.

Mellemøsten

Regeringen vil fortsætte Det Arabiske Initiativ og arbejde for, at EU er rede til at yde markant støtte til regionen, hvis der sker et gennembrud i forhandlingerne om Israel/Palæstina-konflikten.

Irak

Regeringen har allerede afsat 100 mio. kr. til nærområdeindsatsen for irakiske flygtninge og internt fordrevne i 2008. Derudover vil regeringen styrke og konsolidere genopbygningsindsatsen i Irak i 2008-2010 ved at afsætte yderligere 100 mio. kr.

Pirateri

Regeringen vil fremsætte initiativer vedrørende bekæmpelse af pirateri, herunder anvendelse af danske flådefartøjer, styrkelse af den internationale ramme for bekæmpelse af pirateri og kapacitetsopbygning i de skrøbelige stater, som piraterne typisk opererer fra.

En mere fri og retfærdig verden

I de kommende år vil regeringen fortsat have et stærkt fokus på demokrati og menneskerettigheder.

Danmark vil styrke indsatsen i EU og FN med henblik på at fremme menneskerettigheder. Det gælder bl.a. debatten om forholdet mellem ytringsfrihed og religionsfrihed.

Danmark vil også tage initiativer i det internationale samarbejde, der sikrer, at bekæmpelse af terrorisme sker i fuld respekt for menneskerettighederne.

Regeringen vil over en årrække sigte på at øge den danske u-landsbistand. Danmark skal fortsat befinde sig blandt de lande, som yder den største bistand.

Samtidig vil regeringen yderligere styrke kvaliteten af dansk udviklingsbistand og fastholde et målrettet fokus på kampen mod global fattigdom.

Regeringen vil desuden oprette en særlig klimapulje, der skal bistå ikke mindst de fattige lande i kampen for at begrænse og tilpasse sig menneskeskabte klimaforandringer.

Regeringen vil yderligere styrke den danske nærområdeindsats frem mod 2010.
Regeringen vil nedsætte en Afrika-kommission, der skal udarbejde anbefalinger til, hvordan Danmark bedst kan bidrage til, at Afrika kan opnå fremskridt og udvikling, herunder i forhold til FNs 2015-mål.

Regeringen vil tage initiativer til en særlig international indsats i forhold til FNs 2015-mål nr. 3 om ligestilling og styrkelse af kvinders muligheder.

Regeringen vil udarbejde en strategi for den danske bistand til fremme af demokrati og retsstat og opprioritere den danske indsats i skrøbelige stater, som udgør en særlig udfordring for bistandsindsatsen og arbejdet for frihed, demokrati og menneskerettigheder.

Regeringen vil styrke klima- og energiaspekterne i den danske udviklingsbistand.

Konkrete initiativer:

Fremme indsatsen for menneskerettigheder

Regeringen vil tage initiativer i EU og FN for at fremme indsatsen for menneskerettigheder, herunder i forhold til debatten om forholdet mellem religion og ytringsfrihed. Danmark vil ligeledes tage initiativer i det internationale samarbejde, der sikrer, at bekæmpelse af terrorisme sker i fuld respekt
for menneskerettighederne.

Øget bistand der gør en forskel

Det er regeringens sigte over en årrække at øge udviklingsbistanden fra det nuværende niveau på 0,8 pct. af BNI. Den konkrete udmøntning besluttes i forbindelse med de årlige forhandlinger om finansloven og prioriteres inden for de holdbare rammer i regeringens 2015-plan.

Regeringen vil fastholde fokus på fattigdomsbekæmpelse og sikre, at den danske bistandsindsats først og fremmest kommer Afrika til gode.

Samtidig vil regeringen opbygge en klimapulje, der gradvis skal vokse fra 100 mio. kr. i 2008 til 500 mio. kr. i 2012. Indsatsen skal bistå ikke mindst verdens fattigste lande i kampen for at begrænse og tilpasse sig menneskeskabte klimaforandringer.

Regeringen vil samtidig opprioritere arbejdet med at dokumentere resultaterne af den danske bistandsindsats.

En styrket nærområdeindsats

Regeringen ønsker at forstærke indsatsen for at hjælpe flygtninge i nærområderne. Frem til 2010 vil regeringen øge nærområdeindsatsen med 100 mio. kr.

Afrika-kommission

Regeringen sigter på, at mindst 2/3 af den bilaterale udviklingsbistand skal gå til Afrika. Med henblik på at sikre den størst mulige effekt af bistanden nedsættes en Afrika-kommission.

Kommissionen skal analysere resultaterne af den hidtidige danske udviklingsbistand til Afrika samt udarbejde forslag til en fremtidig strategi, der mest effektivt kan bidrage til at bekæmpe fattigdom og sikre udvikling i Afrika, herunder gennem fremme af FN’s 2015-mål. Afrika-kommissionen skal aflevere sin betænkning inden sommerferien 2009.

Fremme af FNs 2015 mål nr. 3 om styrkelse af kvinders muligheder

Regeringen vil tage initiativer til en særlig international indsats for fremme af FNs 2015 mål nr. 3 om ligestilling og styrkelse af kvinders muligheder. Som led i prioriteringen af den danske udviklingsbistand vil bistanden til fremme af kvinders rettigheder og muligheder blive fordoblet fra 2008 frem mod 2010.

Demokrati og retssamfund i udviklingsbistanden

Regeringen vil i 2008 udarbejde en strategi for den danske bistandsindsats vedrørende demokrati og retssamfund i udviklingslandene.

Skrøbelige stater

Regeringen vil i 2008 udarbejde vejledende principper for en styrket og mere sammenhængende dansk udviklingsindsats i skrøbelige stater.