Forsker: Er billedet af det moderne Indien blot medieskabt?

Forfatter billede

Over det seneste årti har Indiens image ændret sig fra en nation, der modtager bistand, til en regional stormagt, men det nye image er resultatet af en nøje planlagt brandingstrategi, som den indiske stat iværksatte for ti år siden.

Det mener Ravinder Kaur, der er lektor og centerleder for Institut for Tværkulturelle og regionale studier på Københavns Universitet.

“Der hersker mange myter og misforståelser om Indien. Hvis man ukritisk køber alle historierne om det moderne Indien, vil man gå glip af rigtig meget væsentlig viden. Det er selvfølgelig uheldigt, hvis man betragter Indien som et vigtigt land”, siger Ravinder Kaur til DR online mandag.

Brand India hedder en organisation, som siden slutningen af 1990’erne har haft til opgave at overbevise internationale virksomheder og statsledere om, at de skal investere i det nye, moderne Indien, bl.a. fordi de får adgang til billig, veluddannet arbejdskraft.

“Brandingkampag-nerne producerer forførende billeder af det “nye” Indien: I begyndelsen sammenstillede reklamefilmene traditionelle billeder af Indien med billeder af mobiltelefoner, computere og motorveje for at vise investorerne, hvordan Indien har udviklet sig”, lyder det fra Ravinder Kaur.

Dybere forståelse

“De nyeste kampagner anvender en anden strategi, der handler om at få store, multinationale virksomheder til at anbefale andre store, multinationale selskaber at bruge Indien som marked og investeringsobjekt, siger Ravinder Kaur.

“Danmark har i mange år set på Indien som et udviklingsland, og så har der pludselig været et skift til at se på Indien som en handelspartner. Der har været så meget fokus på handel, at andre ting er blevet glemt”, siger hun.

Desuden kan det glansbillede, som bliver solgt til Vesten, være svært at genkende inde i Indien. Inderne oplever en uoverensstemmelsen mellem image og virkelighed, og det fører ifølge Ravinder Kaur uundgåeligt til indre konflikter og modsætninger, som den indiske regering får sværere og sværere ved at fortie.

Onsdag (02.05) indledes en konference på Købehavns Universitet, der hedder Rising Asia – Anxious Europe. Villy Søvndal åbner konferencen, hvor en række forskere vil give deres bud på, hvordan forholdet mellem Asien og Europa vil udvikle sig.

Se også relateret artikel om Indien på
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=41886&Cr=health&Cr1=