Friis Bach: Fattigdom skal bekæmpes med grøn vækst

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Danmark vil sikre, at udviklingen i den fattige del af verden bliver miljøvenlig, bæredygtig og langsigtet. Derfor skærper Danmark med Finansloven 2014 indsatserne for at skabe grøn vækst og bæredygtig udvikling.

Med forslaget ønsker regeringen at sikre, at en stadig større del af udviklingsbistanden går til egentlig fattigdomsorienteret udvikling, fremgår det af en pressemeddelelse fra udenrigsministeriet tirsdag.

Både for de fattige i u-landene og verden som helhed er det afgørende, at den fremtidige vækst bliver grøn og bæredygtig, hedder det.

Og videre:

Derfor satser Danmark nu i endnu højere grad på, at hjælpe vore samarbejds-partnere med at skabe en vækst, der på den ene side sikrer økonomisk fremgang – og på den anden side sørger for, at væksten ikke bidrager til nye problemer med forurening, tørke, udpint jord, over-svømmelser og sygdom.

Samlet set afsætter Danmark i 2014 i alt 3,8 mia. kr. ud af den samlede bistand på at sikre vækst, der bidrager til en grøn og bæredygtig udvikling.

Som tidligere år er der udarbejdet en publikation på dansk og engelsk, der opridser de udviklingspolitiske prioriteter og præsenterer budgettet for udviklingssamarbejdet 2014-2017. Publikationen udgives i år kun elektronisk (se mere under artiklen).

Derudover inviteres til debatmøde og præsentation fredag d. 6. september, kl. 13 til 15 i København – se mere på
http://www.u-landsnyt.dk/kalender-indhold/kom-til-debatm-de-om-danmarks-udviklingssamarbejde

Grøn vækst contra brun vækst

Udviklingsminister Christian Friis Bach (R) siger:

”Vi har en bunden opgave i at skabe en verden, som vi kan være bekendt at aflevere til vore efterkommere. Derfor skal vi tænke grønt og bæredygtigt, når vi hjælper mennesker med at arbejde sig ud af fattigdom”.

“Brun og blind vækst (med bl.a. fossile energikilder, red.) vil skabe nye problemer – både i fattige lande og hos os selv. Skaber vi derimod grøn og bæredygtig vækst, vil væksten have mulighed for at bide sig fast”.

“Det er helt afgørende for mange fattige menneskers muligheder, men det kommer i høj grad også Danmark til gode, fordi det bidrager til en mere stabil verden og skaber bedre økonomiske muligheder for vores virksomheder”.

De grønne bestræbelser har afsæt i en stribe bilaterale (direkte danske) indsatser, ligesom Danmark også støtter flere multilaterale organisationer, der fremmer grøn vækst og bæredygtighed.

Der har til gengæld været kritik af, at Danida samtidig med fanfarerne om grøn vækst angiveligt nedtoner den egentlige miljøstøtte – se også
http://www.u-landsnyt.dk/blog/54/gr-n-v-kst-uden-milj-hos-danida

Kobling mellem handel og bistand – og erhvervsstøtte

For at opnå Danmarks grønne mål skal der også skabes bedre rammer for den private sektor og private investeringer.

Regeringen vil arbejde for større samspil mellem udviklingsbistanden og handel og investeringer “til gavn for både udviklingslande og danske virksomheder”,som det siges.

I 2014 afsættes der bl.a. over en halv mia. kr. til Danidas erhvervsindsatser fordelt med hhv. 300 mio. kr. til Danida Business Finance og 237 mio. kr. til Danida Business Partnerships.

Der vil være fokus på at bruge danske virksomheders spidskompetencer til at skabe en grønnere vækst og beskæftigelse i Danmarks prioritetslande.

Og flere penge til skrøbelige stater

For Danmark er det centralt, at udviklingsbistanden skaber sikkerhed, stabilitet og beskyttelse af borgere i bl.a. de skrøbelige stater.

Derfor afsætter regeringen 877 mio. kr. til bilaterale indsatser for at skabe øget stabilitet og sikkerhed i en række af Danmarks prioritetslande.

“Det gavner først og fremmest nogle af verdens mest udsatte mennesker, men det er også i danskernes egen interesse. Ved at skabe stabilitet i de mest udsatte lande forebygger vi international terrorisme, pirateri og mindsker flygtningestrømme”, anføres det.

Mere til det multilaterale

Med finanslovsforslaget for 2014 styrkes samtidig det multilaterale område – FN er en radikal mærkesag.

Bl.a. øges bidragene til en række vigtige organisationer med i alt 123 mio.kr.

Regeringen lægger med finanslovsforslaget for 2014 op til en fastholdelse af bistandsniveauet på 0,83 pct. af BNI (bruttonationalindkomsten) svarende til 16.273 mio. kr.

I 2013 udgør udviklingsbistanden 16.045 mia. kr. Danmark vil således fortsat være et af de kun fem lande i verden, der opfylder FN’s målsætning om en udviklingsbistand på 0,7 pct. af BNI.

Til sammenligning var den gennemsnitlige bistandsprocent 0,42 pct. i 2012 for de 15 EU-lande, der er medlemmer af OECD’s Udviklingskomité.

Fattigdomsbekæmpelse i centrum

Christian Friis Bach:

“Det er glædeligt, at en betydelig større del af den danske bistand nu går til direkte fattigdomsorienterede formål sammenlignet med tidligere år. Der har tidligere været kritik af, at for store dele af bistanden gik til formål, der ikke var fattigdomsorienterede – bl.a. flygtningeudgifter og polititræning”.

Efter regeringens tiltræden i oktober 2011 indførte Friis Bach derfor et åbenhedsregnskab, så det fra finansåret 2012 har været tydeligt, hvor stor en del af bistanden, der går til fattigdomsbekæmpende formål.

Siden er den fattigdomsorienterede udviklingsbistand steget med knap 900 mio. kr. nominelt.

———–
Yderligere oplysninger om fordelingen af midler til udviklingsbistanden i finanslovsforslaget for 2014 kan findes i den elektroniske folder ’Regeringens udviklingspolitiske prioriteter- plan til udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014-2017’ – se
http://um.dk/da/danida/det-vil-vi/prioritet/udviklingspolitiske-prioriteter-2014