Generalsekretær vil feje trapper for at skaffe indsamlere til Røde Kors

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

(Artikel med kommenterende elementer)

Af Jesper Søe
redaktør af u-landsnyt.dk

Indsamlingskapløbet mellem de danske u-landsorganisationer har tilsyneladende nået nye højder i hittepåsomhed for at fange danskernes opmærksomhed og skaffe penge i kassen.

Således tilbyder Dansk Røde Kors op til sin traditionsrige landsindsamling første søndag i okober at leje sin generalsekretær gratis ud som vikar i 3 timer til nær sagt hvad som helst. Det fremgår af en helsidesannonce i mandagsudgaven af gratisavisen “24timer”.

Først anføres det tørt og faktuelt, at organisationen har brug for 20.000 indsamlere søndag den 7. oktober mellem kl. 11 og 14.

Så skifter tonen: “I år vil (generalsekretær, red.) Jørgen Poulsen gøre hvad som helst for at få indsamlere. Han vil sælge billetter i Rundetårn, feje trapper i et højhus, passe elefanter i et cirkus … kun jeres fantasi sætter grænser”.

(Vi skal undlade at lade fantasien løbe af med os her på redaktionen, selv om vi har nogle rigtig gode indspark såsom at… nej,nej)

Vi citerer videre fra den stort opsatte annonce med overskriften “Jørgen som Manpower vikar – hos jer” (så er den familiære tone ligesom lagt, mens hele Danmarks Jørgen prøvende ser smilende til fra et stort kontrafej):

“Manpower hjælper Røde Kors med at skaffe Jørgen Poulsen i arbejde. Har du, ligesom Jørgen, en vigtig opgave, der skal løses, kan du få Jørgen som vikar – gratis i 3 timer. Den eneste betingelse er, at din virksomhed skaffer indsamlere, så mange som muligt, til Dansk Røde Kors indsamling”.

“Den virksomhed, der skaffer flest indsamlere, får Jørgen Poulsen som Manpower vikar i 3 timer (trommehvirvel, red.) – uden beregning”

“Ring til Maja i Manpower på 7020 1000 inden onsdag den 3. oktober kl. 16.00 (dér skal hun hjem med en formentlig bestandig ringen i ørerne, red.) og sig hvor mange, der vil være indsamlere i jeres virksomhed, og hvad Jørgen skal arbejde med”.

“Vinderen får direkte besked torsdag den 4. oktober, hvor det også offentliggøres på www.manpower.dk” (Redaktionen vil hage sig fast i denne hjemmeside fra morgenstunden, før den går ned)

Til sidst hedder det:

“Du kan også melde dig som indsamler på www.indsamler.dk Tak for din støtte” underskrevet Dansk Røde Kors og Manpower.

Udfra en ret så uprofessionel marketings-betragtning (redaktionens) har Manpower gjort det godt.

Firmaet nævnes 6 gange i teksten, herunder – og det er nok så væsentligt – i overskriften, mens Dansk Røde Kors, som det hele vel i grunden drejer sig om, må nøjes med 5 gange og ingen ord i overskriften. Men så har Manpower sikkert også betalt for milimetrene – eller delt i porten med det annoncehungrende “24timer”.

Tilbage er kun at fremstamme – og det gør vi så her på u-landsnyt: Hvem tilhører den frugtbare hjerne, der har fostret denne forrygende ide, som må få selv Ulla Tørnæs til at blegne af misundelse? (gad vide, hvad hun nu finder på – kendisser til Nørre Snede?). Befinder det lyse hoved sig i Dansk Røde Kors eller Manpower?

Vil Røde Kors leje Jørgen Poulsen ud permanent for at skaffe endnu flere indsamlere næste år? Og hvilke konsekvenser vil fagbevægelsen drage af Manpowers ja til at stille uuddannede elefantpassere til rådighed? Ja, vi kunne hikstende blive ved…

Og vil i et kort nøgternt øjeblik opfordre alle til at gå på gaden på søndag. Ikke for at se en generalsekretær optræde i manegen, men fordi det simpelt hen er til et godt formål (som ikke overraskende overhovedet ikke omtales i annonce-teksten).

Et formål, alle bør give en skærv til i dette overflodssamfund: De fattige og udsatte i verdens u-lande.

Til Jørgen Poulsen er kun at sige: Jørgen, Jørgen, hvordan kunne du dog gå med til den slags?

Og så skal de ikke grine alt for højt i Folkekirkens Nødhjælp.

For nok vil Poulsen gerne passe cirkuselefanter, og vel har han i sin tid lanceret gule plasticænder i indsamlingsøjemed, men han har ikke solgt danskerne en tusindtallig hær af altfortærende (og miljøødelæggende) Jule-geder til foræring til sagesløse indere og afrikanere eller for den sags skyld – som det skete engang – lavet TV-reklamer med sultende børn, der bankede på skærmen med madskålen lige ind i danskernes stuer.