Som forventet fik Danmark et reduktionsmål i den høje ende nemlig 39%. Samtidig står det klart, at Kommissionens udspil omfatter en række smuthuller i lovgivningen, der vil gøre det muligt at slippe billigere, men som samtidig også vil sænke det reelle reduktionskrav – og dermed den samlede klimaeffekt.
Klimapolitisk rådgiver i Greenpeace Jens Mattias Clausen siger:
“Dagens udspil fra EU-kommissionen slår som forventet fast, at Danmark skal gøre langt mere på landbrugs- og transportområdet, men udspillet er slet ikke vidtrækkende nok og bringer EU på kollisionskurs med Paris-aftalen. Hvis vi skal undgå de værste klimaforandringer, bliver vi pinedød nødt til at hæve ambitionsniveauet. Det gælder både Danmark og EU.”
“Desværre tyder alt på, at den danske regering vil forsøge at slippe billigst muligt på den korte bane. Det er både uklogt og uansvarligt og svarer til at lade alle regninger ligge under sengen for blot at lade ens børn tage sig af rykkergebyr og inkassobesøg. Vi ved, at hvis vi skal håndtere klimaudfordringen, så skal alle sektorer bidrage, og jo længere tid vi venter, jo dyrere bliver det. Samtidig forpasser vi også chancen for at høste de andre fordele ved at håndtere forureningen såsom renere luft og vand.”