Danske rederier kan nemt skille sig af med deres udtjente skibe på en forsvarlig måde, men de tjener væsentligt mere på at få fattige indere til at gøre det beskidte arbejde, skriver Berlingske online torsdag.
Det står klart, når man gør regnestykket op og sammenligner, hvad danske skibsophuggere betaler kontra skibsophuggere i Indien.
Hvis rederiet sejler sit skib til Indien, får det i runde tal 1.900 kroner pr. tons, mens det danske skibsophug Fornæs i Grenaa betaler 1.000 kroner pr. tons.
Peter Niemann, der er chef på Fornæs Skibsophug, men også arbejder med at skille de store skibe ad, fortæller hvorfor:.
– Grunden til, at vi ikke kan betale så meget, det er, at vi har noget, der hedder arbejdsløn og arbejdsforhold, siger han.
Netop arbejdsforholdene er blevet kraftigt kritiseret på skibsophugnings-strandene i Indien og Bangladesh, hvor de fattige ansatte sjældent får udleveret beskyttelsesudstyr og arbejder med asbest, bly, pcb og tungmetaller.
Af samme grund er ulykkesfrekvensen dramatisk høj.