Hver fjerde skole i Irak er ødelagt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Hver fjerde skole i Irak er ødelagt. En tredjedel af skolerne har ingen vand, og halvdelen mangler toiletter. Til gengæld bliver stadig flere børn skrevet ind i skolen, viser ny stor undersøgelse i det krigshærgede land.

Den landsdækkende undersøgelse, som er foretaget af det irakiske undervisningsministerium med støtte fra UNICEF, viser, at tusindvis af skoler er så ødelagte, at børnene ikke kan tilbydes en acceptabel undervisning.

Siden marts 2003 er 700 skoler ødelagt af bombardementer. Over 200 skoler er brændt, og flere end 3.000 skoler er plyndret for inventar. Hertil kommer flere tusinde skoler, som simpelt hen er slidt op efter at være blevet forsømt de sidste 10 år.

– Irak var tidligere kendt for at have et af de bedste skolesystemer i Mellemøsten. Nu har vi klare beviser for, hvor galt det er gået med systemet. I dag går flere millioner irakiske børn i skoler, hvor der hverken er vand eller toiletter. Der er smuldrende vægge, smadrede vinduer og utætte tage. Skolesystemet er helt brudt ned, siger lederen af UNICEF i Irak, Roger Wright.

Mens der på papiret eksisterer 14.000 navngivne skoler i Irak, findes der kun 11.368 reelle skolebygninger at undervise i. Af disse har 2.700 skoler behov for gennemgribende reparationer.

En tredjedel af alle skoler har ikke nogen som helst form for vandforsyning, og på halvdelen af skolerne er der hverken toiletter eller et fungerende kloaksystem. Situationen ser værst ud i provinserne Thigar, Salaheldin og Diala, hvor mere end 70 procent af skolerne mangler vand.

På trods af de dårlige fysiske forhold er det lykkedes at få langt flere børn skrevet ind i skolerne end forventet. Mens der i år 2000 gik 3,6 millioner børn i skole i Irak, er tallet nu helt oppe på 4,3 millioner.

UNICEF gennemførte i 2003 en omfattende kampagne for at få de irakiske piger tilbage i skolen. Fra UNICEFs verdenslager i København blev der sendt forsyninger af skolematerialer til næsten 3 millioner irakiske børn.

Men det store antal børn betyder, at det er endnu sværere at holde trit med behovet for genopbygning og reparation af skolerne. Der er også stor mangel på borde og stole i klasseværelserne. En fjerdedel af skolerne kører nu med to- og treholdsskift – hvilket giver mindre tid til undervisning for hvert hold af elever.

– Problemet er ikke blot, at reparationer bliver udsat og tager længere tid end planlagt. Et endnu større problem er faktisk, at manglen på sikkerhed for de lærere og elever, der opholder sig på skolerne, skader undervisningen, siger Robert Wright og uddyber:

– Både elever og lærere bliver utrygge, og mange forældre holder deres børn hjemme, når der har været uroligheder. Men på trods af vanskelighederne er vi fast besluttede på at fortsætte genopbygningen af skolerne og træning af lærerne – så Iraks børn kan få den kvalificerede skolegang, de har ret til.

Yderligere oplysninger hos UNICEF Danmarks pressechef Karin Aaen på tlf. 35 27 38 28 / mobil 25 39 60 99 / e-mail [email protected]

Kilde: www.unicef.dk