Hvordan får vi de sidste 57 millioner børn i skole?

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Af Simon Kratholm Ankjærgaard

NGO-sammenslutningen Alliance2015, som danske IBIS er en del af, har analyseret EU’s bistand til uddannelse. Konklusionen er, at EU siger alle de rigtige ting men at det kniber med pengene. Mandag er København vært for konference om emnet.

Hvad skal der til for at få de resterende 57 millioner børn i skole? IBIS er sammen med det internationale netværk Alliance2015 vært for en stor konference i København mandag d. 31. marts. Det skriver organisationen på sin hjemmeside.

Her vil en række af verdens førende eksperter og beslutningstagere inden for feltet diskutere, hvorfor målet endnu ikke er nået – og hvad der skal gøres for at få de sidste 57 millioner ind på skolebænken.

På deltagerlisten er blandt andre Kishore Singh, der er FN’s særlige rapportør på retten til uddannelse, og Camilla Croso, præsident for bestyrelsen i Global Campaign for Education (GCE).

Incitamentet til konferencen er en ny analyse af EU’s udviklingsbistand til uddannelse. Den viser, at man i EU-kredse og blandt andre internationale donorer vil det rigtige, men ikke følger op med de fornødne penge.

Faktisk er den direkte bistand fra EU til basal skolegang mere end halveret fra 227 millioner euro i 2006 til 110 millioner euro i 2013. Samtidig viser tendensen, at bistanden primært går til mellemindkomst-lande frem for de fattigste lande, hvor behovet er størst og mest akut.

IBIS og Alliance2015 ønsker med konferencen at sætte skub i handlekraften, så EU kan gøre sit til, at verden når sit mål om at få alle børn i skole.

Fakta

57 millioner børn verden over går endnu ikke i skole. For 10 år siden var tallet mere end 100 millioner. (Kilde: Global Campaign for Education, GCE).

250 millioner børn verden over kan i dag ikke læse og skrive. Halvdelen af dem har gået i skole i 3-4 år. Det er derfor også et spørgsmål om at få den rette kvalitet i undervisningen. (Kilde: GCE).

Der mangler årligt 26 milliarder dollars, for at alle børn kan komme i skole. (Kilde: UNDP).

Alliance2015 er et strategisk netværk af otte europæiske ngo’er. Læs mere om Alliance2015

Læs hovedpunkterne i Alliance2015s analyse af EU’s udviklingsbistand til uddannelse (PDF, 4 sider).

Simon Kratholm Ankjærgaard er kommunikationsmedarbejder i IBIS