Der har været en rivende udvikling i indisk samtidskunst. Inspirationen er kommet fra Vesten, fra Indien og fra mange andre steder i verden.
Den danske kunstsamler (og tidl. bistandskonsulent i Danida) Preben Gondolf fortæller, at den første generation af indiske samtidskunstnere, de såkaldte ’Old Masters’, var stærkt inspireret af vesterlandsk kunst. De tæller bl.a. maleren Raza, som har lavet det dyreste indiske værk, der nogensinde er blevet solgt.
”De flyttede til London og Paris. Men der var kunstnere i Indien, som insisterede på, at Indien skulle have sin egen kunst,” fortæller Preben Gondolf.
Han nævner som eksempel en kunster og god ven, Jagdish Swaminathan, som bare kaldes Swami. Han havde været politisk aktivist, fagforeningsforkæmper og journalist, før han kastede sig over kunsten, da han var sidst i 20’erne.
I 1980 bad Indira Gandhi (hende der var premierminister) og delstatsregeringen i staten Madhya Pradesh ham etablere et museum for tribal art, altså stammekunst, i delstatshovedstaden Bhopal.Han fungerede i nogle år som museumsdirektør i Bhopal og blev dermed så inspireret at tribal art, at han ændrede sin egen stil og hentede sin inspiration der.
COBRA
Preben Gondolf beretter, at danske venner, som besøgte ham i New Delhi, syntes, der var noget velkendt ved nogle af Swamis værker.
”Det var ikke så underligt, for de kendte til de danske COBRA-malere, som var inspireret af tribal art fra Afrika. Swami var inspireret af tribal art fra Indien, og de to ting havde en del med hinanden at gøre.”
Ifølge Preben Gondolf gør de yngre kunstnere meget ud af, at de er internationale. To af de kunstnere, hvis værker kan ses på udstillingen ’Indiske Billeder’ i Palæfløjen i Roskilde fra 21. januar er Dhaneshwar Shah og Sunanda Khajuria.
Dhaneshwar Shah studerer i dag kunst på Wuhan Technology University i Kina. Han fortæller, at han som Swami og COPRA-kunsterne har fundet inspiration i tribal art og bl.a. har rejst i Afrika. Han er især fascineret af Tinga Tinga kunsten fra Tanzania og finder det helt naturligt som inder også at hente inspiration fra Kina.
”Vi har Silkevejen til fælles og deler til en grad en fælles historie. Vores samtidskunst er også inspireret fra Vesten". '
"Men jeg er rigtig glad for at studere i Kina, for jeg synes ikke de vestlige kunstnere er så fuldkomne rent håndværksmæssigt som kunstnere i Kina. De vestlige kunstnere er meget utålmodige med hensyn til at tegne,” fortæller han.
Historiske teknikker og nyt udtryk
Dhaneshwar Shah arbejder på at forfine de historiske teknikker og give dem et nyt, moderne udtryk for dermed at være med til at skabe en ny samtidskunst. Hans motiver er meget farvestrålende dyremotiver.
Allerede i 2009 var hans værk ’Elephants with rats’ på forsiden af Asian Art News. Hans malerier har en nærmest psykedelisk udstråling.
Sunanda Khajuria har også boet i Kina i mange år og rykker snart til dertil igen for at studere kunst samme sted som Dhaneshwar Shah.Hun er meget interesseret i at eksperimentere med kinesiske materialer og male på silke, hvilket er mere krævende end lærred. Hun finder ofte inspiration i omgivelserne – og i menneskets indre.
”Min kunst er inspireret af naturen, menneskets psykologi og den buddhistiske filosofi,” fortæller Sunanda Khajuria, som selv er hindu.
”Alting bevæger sig i forhold til sin egen energi og udvikling. Mit perspektiv på den kunst, jeg laver, ændrer også min opfattelse. Og buddhismen repræsenterer i den grad fred og spiritualitet,” fortæller hun.
Sunenda Khajuria kommer fra den uroplagede delstat Jammu og Kashmir, og det er en af grundene til, at hun søger fred, fortæller hun.
Det fornægter sig heller ikke i hendes kunst, at hun er uddannet i en vestlig tradition i Indien. Endelig er det feministiske aspekt vigtigt for hende. Der er øjensynligt kun kvinder i hendes værker.
Men hun fortæller i Preben Gondolfs ’My One Hundred and One Works of Contemporary Indian Art’, at de dyr, som ofte omgiver kvinderne i hendes værker, alle repræsenterer mændenes karakteristika.
”Kvinderne har den samme cyklus som naturen. Jeg havde tre søstre, der var kun en mand i min familie, og da jeg flyttede til Delhi, boede jeg på et herberg for kvinder,” siger hun med et glimt i øjet.
Større omsætning i Østen
Preben Gondolf mener, det er en trend i tiden, at samtidskunstnerne begynder at finde inspiration andre steder i Asien og ikke bare i Europa.
”Jeg har selv samlet på kunst, hvor kulturarven mere eller mindre kan ses; hvor der er en reference til tribal art eller noget andet. Jeg tror ikke, den vesterlandsk inspirerede indiske kunst holder i længden,” siger han.
Den danske kunstsamler mener, markedet flytter sig fra Vesten til Østen:
”Omsætningen på det kinesiske marked for kunst er større end på det amerikanske, så det bliver også i Østen, man kommer til at definere, hvad der er god kunst engang i fremtiden".
"Hvis du køber en international bog om samtidskunst i dag, er der måske otte til ti kunstnere fra Østen, som bliver nævnt. Den prioritering vil være anderledes om 20-30 år.”
Preben Gondolf står også bag en dansk portal om indisk kunst.
'My One Hundred and One Works of Contemporary Indian Art' er på 272 sider og sælges for 350 kroner. Se på ovenstående hjemmeside for detaljer.
Udstillingen ’Indiske Billeder’ kan ses på Palæfløjen, Stændertorvet 3C, 4000 Roskilde frem til 19. februar. For yderligere oplysninger se Roskilde Kunstforening.
Poul Struve Nielsen (56) er journalist og redaktør af hjemløsebladet "Hus Forbi" siden 2012. Han har beskæftiget sig indgående med u-landsforhold og var bl.a. posteret i New Delhi som freelance journalist med leverancer til bl.a. Berlingske og tidsskriftet "Udvikling" 1998-2000.