Kendt direktør: Nu gælder det virksomhedernes sociale ansvar

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

De første 7 år med social ansvarlighed på den erhvervspolitiske dagsorden blev de 7 magre år. Der er talt og skrevet ufatteligt meget om emnet. Ligeså ufatteligt lidt er sket.

Sådan konkluderer admin. direktør for Irma og medlem af UNICEF Danmarks bestyrelse, Alfred Josefsen, overfor dagbladet Børsen fredag.

– Virksomhederne tøver med at tage rollen som verdensborger alvorligt, det er svært at løbe igang i Danmark i forhold til USA, konstaterer han efter flere år i UNICEFs præsidium og nu også i den hjemlige bestyrelse for FNs Børnefond.

Alligevel er Alfred Josefsen optimist. Han mener, at tiden nu er moden til at gå fra ord til handling. Vurderingen falder på baggrund af et møde i UNICEF i sidste uge, hvor omkring 50 topledere fra de største danske virksomheder deltog, anfører Børsen.

– Lederne efterlyser helt konkrete projekter, som de kan støtte – eksempelvis et vaccinationsprogram i Vietnam eller et vandforsyningsprogram i Afrika – det er nemt at sætte pris på og det er nemt at kommunikere, siger Irma-direktøren, der blev udnævnt til Årets Leder i 2003, og som på 5 år har vendt stagnation og underskud i den traditionsrige supermarkedskæde til fremgang og overskud.