EU’s nye emissions-afgifter møder ikke lutter begejstring. Kinesiske flyselskaber vil ikke underlægge sig ordningen.
Det skriver Politiken torsdag.
1. januar i år gjorde EU det gældende, at også fly skulle betale for deres udledning af blandt andet CO2 under det såkaldte Emission Trading Scheme (ETS), når de befandt sig i europæisk luftrum.
Men Chai Haibo fra China Air Transport Association (CATA) har afvist, at de kinesiske selskaber vil samarbejde med EU under ETS-ordningen, skriver Politiken.
CATA repræsenterer selskaber som Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines og Hainan Airlines.
Hvis de eller andre selskaber ikke betaler den nye EU-afgift, kan EU vælge at udstede bøder til selskaberne eller helt forbyde dem at flyve i EU’s luftrum.
CATA har før hævdet, at det ville koste kinesiske flyselskaber lidt over 700 millioner kroner om året i ekstra omkostninger, hvis de skulle betale til ETS.
– CATA er på vegne af kinesiske flyselskaber kraftigt imod EU’s umanerlige praksis med egenhændigt at tvinge internationale selskaber ind i ETS-ordningen, siger Chai Haibo ifølge BBC.
Kina har advaret om, at der kan komme nye afgifter den anden vej, som en protest mod EU’s emissionsafgift for flyselskaber. Flere andre lange har ligeledes forsøgt at komme afgiften til livs, skriver Politiken.