København er gæsteby ved Beijing Design Week

philip-mcmaster
Forfatter billede

Stribevis af events er fra den 26. september til den 5. oktober på plakaten, når København er gæsteby ved dette års Beijing Design Week. Designugen forventer at blive besøgt af millioner af mennesker, hvoraf hundredtusinder af besøgende vil opleve dansk kultur, design og bæredygtighed midt i den kinesiske hovedstad.
 
Et stykke Danmark i Beijing

Københavns medværtsskab tager afsæt i hovedudstillingen, som er en konceptudgave af København – komplet med gader, huse, torve og parker. Her kan besøgende gå rundt i forskellige kvarterer, hvor nogle af Danmarks førende virksomheder, heriblandt LEGO, Novo Nordisk, Arla og Ecco, inviterer indenfor til fremvisning og salg af danske produkter og løsninger.

”Jeg glæder mig til at bringe et stykke af København til Beijing Design Week, hvor danske virksomheder, dansk kultur og liveability får et unikt udstillingsvindue overfor et stort internationalt publikum. Som gæsteby vil vi brande Greater Copenhagen, styrke dansk eksport og tiltrække flere kinesiske turister,” siger Københavns overborgmester, Frank Jensen.
 
Enestående udstillingsvindue

Det er Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik der forestår åbningen af det danske initiativ sammen med kulturminister Mette Bock. Københavns gæstebydeltagelse ved Beijing Design Week hedder ’Living is Giving’ og sætter fokus på dansk design, liveability og bæredygtighed. På hovedudstillingen kan man møde en række danske ildsjæle, der gennem video, tekst og billeder folder konceptet ud. Derudover kan udstillingsgæsterne også deltage i forskellige typer af større og mindre arrangementer.

”Beijing Design Week er et interessant sted at vise sig frem for alle typer af virksomheder. Tusindvis af mennesker ventes at lægge vejen forbi – heriblandt både erhvervsfolk, myndigheder og almindelige borgere. Ikke alene fra Kina, men også fra andre dele af verden,” siger adm. direktør Mads Lebech fra Industriens Fond, der har bidraget med to millioner kroner til den danske udstilling.

Foruden hovedudstillingen bydes der også på et stort eventprogram rundt om i Beijing, som sætter fokus på dansk design og liveability.

”Danske virksomheder kan levere mange af de produkter og løsninger, som kineserne efterspørger. En voksende middelklasse og en økonomi i vækst betyder, at alt fra sundhed og fødevarer til den livsstil og det urbane miljø, vi kender fra København, er i høj kurs i verdens folkerigeste land,” siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri.

Samlet set forventes Beijing Design Week at få cirka 5 millioner besøgende, hvoraf der forventes omkring 300.000 besøgende til selve området, hvor København har sin gæsteudstilling.