Generalsekretær i ISOBRO – Indsamlingsorganisationernes brancheorganisation – siden starten i 2001, tidl. minister Flemming Kofod-Svendsen, fratræder posten 1. april næste år, og ISOBRO søger derfor gennem annonceopslag i dagspressen en ny person på posten.
Kofod-Svendsen bliver dog svær at erstatte. Den høje bornholmer med den udprægede politiske tæft og store evne til at bygge bro i det ofte splittede og konkurrenceprægede organisationsmiljø har skaffet håndfaste resultater i hus, siden den nye paraplyorganisation så dagens lys for 4 år siden.
Ikke blot er over 100 organisationer nu samlet under ISOBROs hat, der er også udarbejdet (tiltrængte) indsamlingsetiske retningslinjer, man opnåede en kompensationspulje, da regeringen trak portostøtten væk, det skattefri bundfradrag for bidrag til velgørende organisationer er sat op til 6.400 kr. om året efter opr. forslag fra Kristendemokraterne og så kom man igennem med det store indsamlingstiltag, “DM i Indsamling”, i maj i år.
En af tankerne med DM i Indsamling var netop, at alle organisationerne skulle trække på samme hammel – noget det stadig kniber med (senest i form af 2 konkurrerende indsamlinger til verdens børn på den kommunale valgdag 15. november).
Flemming Kofod-Svendsen siger til u-landsnyt.dk, at “det har været en stor tilfredsstillelse at etablere ISOBRO som et anerkendt talerør og en stor udfordring at få samlet så mange organisationer, sådan at der i dag både er tilslutning fra hele u-landsmiljøet, fra sociale-, handicap- og kirkelige organisationer”.
Kofod-Svendsen siger om sin afgang:
– Jeg fylder 62 næste gang (i marts 2006) og skal nu finde ud af, hvad jeg så vil. Jeg har lyst til at arbejde med nyere kirkehistorie, bl.a. ydre missionsselskaberne og deres arbejde i Den 3. Verden. Jeg har lyst til at se, hvordan verden har bevæget sig de sidste 30 år og kommer nok til at bruge megen tid på at kigge i organisationernes arkiver. Forhåbentligt kommer der noget litterært ud af det.
Når Kofod-Svendsen begraver sig i arkiverne, skal en ny person bringe ISOBRO videre. Han eller hun skal ifølge annonceopslaget være “en erfaren og diplomatisk leder, der har betydelig erfaring med politiske beslutningsprocesser og interessevaretagelse”.
“Gode formidlings- og kommunikationskompetencer er helt afgørende. Generalsekretæren skal være en engageret og energisk person, som har vilje til at skabe legitimitet og sammenhængskraft på tværs af medlemsorganisationerne – og ikke mindst være en person, som har et stort engagement i forhold til det velgørende arbejde”, hedder det.
Og videre:
“Solid ledelseserfaring fra en frivillig, offentlig eller privat organisation vil være vigtigt, ligesom den nye generalsekretær skal være forhandlingsvant og have gennemslagskraft”.
“Generalsekretæren har et omfattende netværk i centrale politiske kredse eller vil være i stand til hurtigt at skabe de nødvendige kontakter og relationer”.
Tiltrædelse forventes den 1. april 2006. Ansøgningen skal være inde senest tirsdag den 29. november kl. 12. Hele stillingsprofilen findes på www.isobro.dk og www.muusmann.com
Baggrund om ISOBRO (fra www.isobro.dk)
ISOBRO (Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation) blev oprettet d. 25. april 2001. Organisationen er en sammenslutning af indsamlingsorganisationer godkendt efter ligningslovens paragraf 8A.
Sekretariatet er etableret hos en af medlemsorganisationerne: Landsforeningen LEV (i Hvidovre).
Historie
Gennem længere tid havde ca. 50 humanitære organisationer drøftet at oprette en brancheorganisation for indsamlingsorganisationer i Danmark. Det var først og fremmest de største organisationer, der var involveret i drøftelserne, men man skønnede fra starten, at op mod 300 organisationer i Danmark ville kunne få direkte glæde af at være med i en sådan brancheforening.
Disse generelle drøftelser førte til dannelsen af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra følgende organisationer: SOS-Børnebyerne, Diakonissestiftelsen, Muskelsvindfonden og Folkekirkens Nødhjælp.
Denne arbejdsgruppe udarbejdede en model til etablering af en samarbejds-/lobbyorganisation for danske indsamlingsorganisationer.
33 indsamlingsorganisationer oprettede ISOBRO. Da 2 af de stiftende indsamlingsorganisationer var paraplyorganisationer for en række mindre organisationer, stod fra begyndelsen ca. 70 organisationer bag oprettelsen. ISOBRO skal etableres som fuldt udbygget brancheorganisation gennem en indkøringsperiode på 3 år.
ISOBRO repræsenterer
ISOBRO har 101 medlemsorganisationer, der tilsammen repræsenterer en omsætning på ca. 4,3 milliarder kr. og overordnet kan inddeles i følgende kategorier:
a. invalide- og handicaporganisationer, dvs. arbejde for forebyggelse og bekæmpelse af fysisk og psykisk invaliditet som følge af medfødte lidelser, sygdomme og ulykker samt følgerne af disse
b. internationale hjælpeorganisationer, dvs. arbejde med udviklings- og/eller nødhjælpsprogrammer i udlandet, eller arbejde for kendskab til og kontakt mellem forskellige folk, racer og lande eller arbejde for borgerlige rettigheder
c. kirkelige organisationer, dvs. organisationer med tilknytning til folkekirke og frikirkerne
d. natur, miljø- og dyreværnsorganisationer, dvs. arbejde med naturmiljøet og dyreværnsspørgsmål
e. sociale hjælpeorganisationer, dvs. organisationer, der ved rådgivning og vejledning eller anden form for hjælp yder støtte til løsning af sociale problemer og dermed supplerer den offentlige indsats på det sociale område
f. sygdomsbekæmpende organisationer, dvs. organisationer, der gennem støtte til forskning, oplysning og patientstøtte bidrager til forebyggelse og behandling af bestemte sygdomme og afhjælpning af deres følgevirkninger
g. almennyttige organisationer, dvs. organisationer, som ikke umiddelbart tilhører en af ovennævnte kategorier, men som udfører et i alment omdømme anerkendt uegennyttigt arbejde.
Formål
Det er ISOBROs formål at styrke medlemsorganisationerne, fremme deres fælles interesser under hensyntagen til det enkelte medlems selvstændighed og handlefrihed og at virke for en sund og samfundsansvarlig udvikling af indsamlingssektoren, således at medlemmerne på bedst mulig måde kan løse deres opgaver.
Organisationens formål realiseres gennem en målsætning og et idegrundlag, som løbende drøftes og justeres af repræsentantskabsmødet.
Medlemmer
Enhver organisation eller virksomhed, som tilslutter sig organisationens formål og ratificerer de af organisationen vedtagne etiske retningslinjer, kan blive medlem af organisationen.
Ethvert medlem skal ved udøvelsen af enhver aktivitet overholde de af organisationen fastsatte etiske retningslinier og må ikke foretage handlinger, der strider mod god markedsførings- eller indsamlingsskik.
Organisationer, som består af eller stiftes ved sammenslutning af indsamlingsorganisationer, kan indtræde som medlemmer. En sådan paraply-organisation repræsenterer alle sine medlemmer i ISOBRO.
Ved anmodning om optagelse skal der over for bestyrelsen fremlægges et eksemplar af ansøgerens vedtægter, seneste godkendelse efter ligningslovens paragraf 8A, protokoludskrift udvisende medlemmets tiltrædelse af de etiske retningslinjer og ansøgerens egne etiske retningslinier.
Et medlem er forpligtet til årligt at indsende evt. reviderede vedtægter og etiske retningslinier samt revideret årsregnskab.
Hovedforskellen på direkte medlemskab af ISOBRO og medlemskab via en paraply-organisation (indirekte medlemskab) er, at det direkte medlemskab også giver politisk indflydelse – kan vælges til bestyrelse, stående udvalg etc.
Det er organisationer med direkte medlemskab af ISOBRO samt paraplyorganisationer, der står for opbygningen af ISOBRO. Det indirekte medlemskab giver alene mulighed for rabatfordele o. lign.
Repræsentantskabsmødet
Repræsentantskabsmødet er organisationens øverste myndighed. Ordinært repræsentantskabsmøde holdes én gang årligt inden 6 måneder efter udløbet af regnskabsåret og indkaldes med mindst 4 ugers forudgående varsel.
Bestyrelse
Bestyrelsen består af 7 medlemmer, der leder organisationens anliggender og er ansvarlig for organisationens drift.
Valgbare til bestyrelsen er personer, der repræsenterer medlemmernes daglige ledelse eller sidder i disses bestyrelse.