Folkene bag FN-plakaten på racismedagen har næppe skænket det en tanke, at Lego er dansk.
Teksten – som Jyllands-Posten dramatisk gengiver på arabisk – er lavet på alle FN-sprog, og kun på FN-sprogene.
Sådan en kampagne tager lang tid. Den er formentlig forberedt, før Jyllands-Postens tegninger satte Mellemøsten i brand. Forsidehistorien havde været udtryk for dårlig værkstedhumor på en 1. april.
Den 22. marts er den imidlertid udtryk for, at redaktionen enten er gået i paranoidt selvsving eller bevidst forsøger at dæmonisere FN. Pia Kjærsgaards medvirken tyder på det sidste.
Det mest underlige er, at Legos kommunikationschef og formanden for Institut for Menneskerettigheder ikke nøje har gransket kampagnematerialet, før de udtaler sig.
Enhver, der læser kampagnematerialet, kan se, at kampagnen ikke er rettet mod Danmark. Den er bare udtryk for, at Lego er et fantastisk brand, som i sig kan bruges som et positivt budskab til et globalt publikum. Flot af Lego!
Poul Struve Nielsen
Isafjordvej 74
4000 Roskilde